Uppsala

Kritik mot kommunens marknadsföring

Uppsala kommuns marknadsföringsverksamhet får hård kritik av miljöpartisten Maria Gardfjell. Hon menar att kommunen måste skärpa till sig annars kommer andra kommuner att gå om Uppsala.

- Jag tycker att det är dåligt faktiskt. Jag täntke på det väldigt mycket i samband med Almedalsveckan på Gotland. Östergötland, eller egentligen Linköping tillsammans med Norrköping, marknadsför sig ju som fjärde storstadsregionen. Hör och häpna! Det är ju precis som att de vill ta över den rollen från Uppsala och de hade stora satsningar på Almedalsveckan. Jag tycker nog att Uppsala skulle kunna synas väldigt mycket mer och visa upp sig på ett bättre sätt.

Förutom att kunna påverka i viktiga politiska beslut så handlar PR om att öka vetskapen om kommunen i omvärlden. Just nu håller Livets Ord en stor turistiskt viktig konferens med tusentals besökare från hela Europa. Men Uppsala kommun har bara en annons i deras tidning och finns inte på plats med marknadsförare. Jojo Lindström, vd för Uppsala Tursim förklarar:

- Det bygger på att arrangören har det önskemålet

Mona Wahlund                                             mona.wahlund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista