Arlanda

Trötthet bakom flygkrock

Det var bland annat stress och trötthet bland flygplansbesättningen som orsakade olyckan på Arlanda förra sommaren, då en Boeing 747 krockade med en bogseringstruck. Det har Statens haverikommission kommit fram till.

Det var tidigt på morgonen den 25 juli förra året som en Boeing 747 från flygbolaget Cathay Pacific Airways skulle flyga från Arlanda till Dubai. Det var en reguljär fraktflygning och endast tre besättningsmedlemmar och två passagerare fanns ombord.

För att kunna taxa ut fick planet hjälp av en speciell truck att backa ut en bit. Trucken fästes på planet och det hela gick först bra. Men när sen trucken lossades och truckföraren skulle köra därifrån hörde han hur planets motorer gick igång i full fart och planet backade vidare rakt mot honom.

Han tvingades snabbt springa därifrån samtidigt som annan markpersonal försökte tillkalla pilotens uppmärksamhet. Men det lyckades de inte med utan planet fortsatte backa och smällde rakt in i trucken. En av motorerna på planet fick så allvarliga skador att den till slut stannade, och jetbränsle läckte ut på banan.

Statens haverikommission har nu gått igenom all dokumentation från händelsen. De skriver i sin rapport att en av de största anledningarna till olyckan är att piloten började backa planet trots att han inte hade fått det som kallas ”clear signa”l, eller ”tummen upp”, från markpersonalen.

Olyckan orsakades av att piloterna vid olyckstillfället hade varit vakna i nästan 20 timmar, skriver haverikommissionen. Utöver detta så dröjde man nästan en timme med att larma räddningstjänsten.

Senast i april nästa år ska Luftfartsstyrelsen svara Haverikommissionen vad som gjorts för att sådana här olyckor inte ska inträffa igen, vare sig på Arlanda eller andra flygplatser i Sverige.

Alexander Gagliano
alexander.gagliano@sr.se