Tydligare om särskolan

Uppsala kommun går nu tydligt ut med information till föräldrar med särskole-elever som ligger på gränsen att höra dit.

Informationen handlade om vad kommunen kan erbjuda dessa elever på gymnasiet efter att de har gått som integrerade, med stöd i den ordinarie grundskolan.

Där klargjorde man att kommunen inte erbjuder  integrerande skolgång i gymnasiet.

En av föräldrarna som kom till mötet var Ingrid Wennberg vars flicka snart ska börja på gymnsiet, och visste bara till viss del vad som erbjöds dottern.

- Jag har förstått att det fanns gymnasiesärskola men hade väl hoppats att få höra att det också kunde finnas mera möjligheter att kunan gå på vanliga program men i små grupp.

- Varför är det viktigt?

- För min flicka skulle det vara viktigt för att få känna att hon är som de andra. Därför hon upplever sig, väldigt många gånger, som de andra men att hon har svårt att lära in saker, berättar hon.

I Uppsala finns möjligheten för särskoleelever att gå individintegrerat i grundskolan. En skolform som är aktuell för barn som ligger på gränsen till att ha en utvecklingsstörning. Då hör man till särskolan men går i en grundskoleklass med stöd.

Men när eleverna går ut grundskolan finns inte den här möjligheten längre. Det vill kommunen nu tydligt förklara för elever och föräldrar och bjöd därför nyligen in till informationsmöte för att bla förklara varför. Kajsa Wejryd är utvecklingschef för gymnasieskolan i Uppsala.

- Det är gymnasieskolans konstruktion i sig med olika kurser som ska följas på varandra. Det är svårt att kombinera särskolans kursplan med den övriga gymnasiekolans kursplaner, förklarar hon.

Men trots detta går det en handfull särskole-elever i gymnasieskolan idag i Uppsala.

- Det kan bli en lösning i vissa fall men det sker inte per automatik. Vi har individintegrerade elever men det är ingenting som vi vill marknadsföra stort, säger hon.

- Varför inte då?

- Vi är inte säkra på att det är det bästa lösningen, säger hon.

Men föräldern Ingrid Wennberg är besviken på att kommunen inte fortsätter att erbjuda dottern en integrerad skolgång.

- Ja det tycker jag är synd. Jag förstår, efter kvällens information, att det inte är gjort i en handvändning men jag tror att om man jobbar på det så kan man hitta lösningar, säger hon.

Mona Wahlund
mona.wahlund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista