1 av 2
2 av 2
Gun Lange från Naturskyddsföreningen

Lång resa för norsk lax

Nordisk lax som säljs i uppländska livsmedelsbutiker transporteras till andra sidan jordklotet innan den till slut hamnar i affärernas frysdiskar.
Vad tycker du om fisktransporterna? Skriv här.

För trots att laxen fiskats så nära som i Norge så filéas den och packas i Thailand. Och det här är Gun Lange, vice ordförande i Naturskyddsförening i Uppsala län, kritisk till:

- För det första kan man fråga sig hur det kan vara lönsamt, om man ser det krasst ekonomiskt. Och ur miljösynpunkt, alla dessa transporter, inte någon hit.

Upplandsnytt har tidigare i veckan berättat om vår undersökning, där vi besökt 13 livsmedelsbutiker i länet. Vi kunde berätta om att samtliga sålde rödlistad fisk, dvs arter som bland annat hotas av utrotning.

Samtidigt så kunde vi också se att många butiker sålde lax och regnbågslax som fiskats i Norge, men som, innan den hamnar i frysdiskarna här i Uppland, transporterats till Thailand för att filéas och packas.

De konsumenter som vi träffade i Enköping tyckte så här om det.

- Det är jätteilla, när vi ska spara natur. Det kostar att skicka i väg, säger Monica Tegré.

- Helt fel. Det borde man ändra på, säger Gunilla Graffman i Enköping.

Det är Findus lax- och regnbågslaxfiléer som gör den här långa resan, från Norge till Thailand och sedan tillbaka hit till Sverige. Men när det gäller transporterna och miljöpåverkan så säger Inger Larsson på Findus att eftersom laxen väl i Thailand filéas för hand, så får man ut mer av produkten än om den skulle filéas i maskin i Norge. Därför är den miljöneutralt, menar hon:

- Det är väldigt lätt att tro att det här med transporterna har en så stor klimatpåverkan. Men det visar sig att tack vare det högre utbytet så kompenseras den längre transporten. Så det blir miljöneutralt.

Men Gun Lange på Naturskyddsföreningen menar att man skulle kunna filéa den för hand i Norge, då skulle inte Findus behöva skicka den till andra sidan jordklotet överhuvudtaget. Dessutom så tror hon att Thailandspacketeringen orsakar arbetslöshet i Norge, vilket i sin tur kan har negativ miljöpåverkan i andra och i tredje hand:

- De personer som lever vid kusten kanske till viss del inte får någon försörjning och kanske måste flytta in till stan, eller pendla och så får man transporter där. Det är många olika aspekter, så närproducerat tycker jag är det man borde förorda. Jag har svårt att tro att miljöbalansen faller bäst ut för Thailandtransporten om man ser på helheten, säger Gun Lang.

Alexander Gagliano
alexander.gagliano@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".