Priser kan höjas på UL

Biljettpriserna på länsbussarna och på Upptåget riskerar att höjas rejält nästa år, med så mycket som 12 procent.
Vad tycker du om det? Kommentera nedan.

Upplands lokaltrafik går nämligen back, och inför nästa år så räknar UL med ett stort underskott. Och om inte ägarna, dvs kommunerna och landstinget, skjuter till mer pengar måste någonting drastiskt göras. Det säger Malte Burwick, som är vd för Upplands Lokaltrafik:

- Ja, vi har kunnat konstatera att vi har en diskrepans mellan tillgängliga ramar från ägarna och den beräkning av kostnader som vi har för trafiken under 2009. Och det är betydande belopp, säger Malte Burwick.

Så sent som i mars i år så höjde Upplands lokaltrafik biljettpriserna för länstrafiken med 10 procent. Och bara för några veckor sedan införde UL nya zonindelningar, som för en del pendlare innebar högre kostnad för månadskorten.

Men det är inte slut än. Nästa år kan det bli ytterligare höjningar, den här gången med uppemot 12 procent. Prishöjningarna kommer då att beröra de resenärer som åker med länsbussarna och Upptåget. Och med tanke på den senaste tidens problem med förseningar och trängsel på bland annat Upptåget så kommer resenärerna att reagera mycket negativt, tror Malte Burwick:

- Att höja så mycket i en tid då vi tyvärr har tvingats se ett ökat antal stående resenärer på såväl bussar som i tågtrafiken, det är naturligtvis inte något som vi önskar att behöva servera våra resenärer.

Men ni kan bli tvungna till det?

- Vi kan bli tvungna till det. Vi måste alltid ha en ekonomi som är i balans, säger Malte Burwick.

Och det har inte UL just nu. Beräkningar som gjorts visar att UL, med de pengar som tilldelas nästa år från ägarna, dvs kommunerna och landstinget, kommer att ha ett underskott på 23-33 miljoner, om inte biljettpriserna höjs med 10-12 procent.

Så här reagerade några bussresenärer vi träffade på stan i Uppsala.

- Självklart är det inte bra om man höjer. Jag tror att det kommer vara många som väljer att inte åka kollektivt. Men jag kommer att fortsätta åka buss, säger Maj Söderström från Uppsala.

- Nja, det har jag väl ingenting emot. Bara det är bra förbindelser, säger Stig Larsson från Gunsta.

- Riktigt illa! Inte bra alls, säger Daniel Marklund från Uppsala.

Men det finns ett par andra utvägar för att nå ekonomi i balans, säger UL:s vd Malte Burwick. Det ena är att få mer pengar från ägarna. Det andra är att helt enkelt dra in vissa linjer:

- De möjligheter som finns att dra in enskilda linjer eller att reducera utbudet på flera olika linjer är någonting som jag inte kan uttala mig om i dag. Vi måste nå ekonomi i balans och om inte det går att justera med intäkter från antingen ägarhåll eller från resenärshåll så är det en åtgärd som kan bli nödvändig, säger Malte Burwick.

Alexander Gagliano
alexander.gagliano@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista