Lättare få vård via telefon

Det har blivit lättare att komma fram per telefon till vårdcentralerna i Uppsala län.

90 procent av de som ringer till de offentligt drivna vårdcentralerna kommer fram, visar siffrorna för september månad. Förbättringen är resultatet av ett målmedvetet arbete, säger primärvårdschefen Ann-Charlotte Frank-Lindgren.
- Vi har tex öppet hela dagarna, vi har satt in alla resurser vi har för att kunna svara i telefon.

Tillgängligheten per telefon har förbättrats. I våras låg tillgängligheten på 67 procent och våren 2007 var den nere på 51 procent, även om de siffrorna inte är helt jämförbara eftersom privata vårdcentraler också är inräknade i dessa. På sju vårdcentraler i länet är tillgängligheten 100 procent, dvs alla som ringer kommer fram. Och primärvården vill hjälpa de som ligger sämre till att förbättra sig.
- Vi jobbar hela tiden med att hjälpa de som inte ligger i topp, säger Ann-Charlotte Frank-Lindgren.

Mårten Nilsson
marten.nilsson@sr.se

Hur klarar sig din vårdcentral? Här är listan

Andelen telefonsamtal som kom fram till vårdcentralerna i september:

Eriksbergs vårdcentral, 100 %
Gimo, 100 %
Kungsgärdet, 100 %
Luthagen, 100 %
Storvreta, 100 %
Sävja, 100 %
Österbybruk, 100 %
Husläkarcentrum, 98 %
Samariterhemmet, 98 %
Gottsunda, 96 %
Enköping, 96 %
Fålhagen, 94 %
Årsta, 92 %
Liljefors torg, 91 %
Svartbäcken, 89 %
Nyby, 86 %
Knivsta, 85 %
Vaksala, 77 %
Bålsta, 74 %
Flogsta, 74 %

* Endast de vårdcentraler som är anslutna till telefonsystemet TeleQ ingår i undersökningen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".