Rolf Viberg med reklamutmärkelse

Reklam viktigt för skolor

De kommunala gymnasieskolorna i Uppsala satsar allt mer pengar på att marknadsföra sig själva, under 2008 tillsammans runt 1,5 miljoner kronor.

Rektor Rolf Viberg på Lundellska skolan, som är den skola som satsar mest på marknadsföring, tror inte att kommunala gymnasieskolor längre klarar sig i konkurrensen från privatdrivna utan att använda sig av marknadsföring.
- Nej, det tror inte jag. I dag finns det 29 gymnasieskolor i Uppsala att välja mellan, och marknadsföring är ju inte bara något fult utan ett sätt att informera om vad man har, säger Rolf Viberg.

Under de senaste fem åren har de kommunala gymnasieskolorna i Uppsala totalt satsat drygt fem miljoner på att marknadsföra sig själva, det visar en granskning som Upplandsnytt gjort, och marknadsföringskostnaderna ökar år för år. Det gäller att klara sig i konkurrensen från privata skolor och att med minskande elevkullar behålla sin andel av eleverna. Lundellska är den skola som satsat mest på marknadsföring de senaste fem åren, och som var först ute med tv-reklam. Och 2007 vann skolan också pris för att ha gjort bästa tv-reklamen i Uppsala. Under 2008 satsade Lundellska 430 000 kr på marknadsföring, där det mesta är pengar till tv-reklamen.

430 000 kronor, det motsvarar väl en lärartjänst?
- Ja, men sett över fem år på en budget på 80 miljoner är det relativt lite, säger Rolf Viberg. Och ger det tillbaka fyra, fem elever så har det faktiskt betalat sig.

- Det är väl bra att locka hit elever, säger eleven Gustav Mattsson.

Lockades du hit av reklam?
- Nej, det var kompisen som lockade hit mig, och den linjen jag går på.

Eleven Amanda Pommer håller med:
- Jag tycker att det är bra att satsa så mycket pengar på reklam, eftersom det blir så stor konkurrens när det kommer så mycket friskolor. Det blir ju dåligt om vi förlorar elever, då kanske man måste lägga ner fler kommunala skolor och eventuellt Skrapan om vi förlorar många elever. så det är en viktig del att locka hit eleverna.

- Fast man skulle också kunna använda pengarna till annat, säger eleven Anna Brattemo, typ att förbättra maten i matsalen.

Mårten Nilsson
marten.nilsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".