Kommuner reklamsatsar

De kommunala gymnasieskolorna i Uppsala län satsar allt mer på att marknadsföra sig i kampen om eleverna.

Vi har tidigare i Upplandsnytt berättat om en ökning i Uppsala kommun, men samma utveckling finns även i kommuner där det bara finns en gymnasieskola som till exempel Enköping och Tierp. Rektorn på Westerlundska gymnasiet i Enköping, Jörgen Norman, säger att det är viktigt att synas i konkurrensen med bland andra de privatdrivna skolorna i Uppsala.
- De sista åren har vi insett att vi verkar på en konkurrensutsatt marknad, säger han.

Uppsala är den kommun i länet som satsar mest på marknadsföring för sina gymnasieskolor. Men de andra kommunerna satsar också allt mer. För Westerlundska gymnasiet har summan ökat varje år de senaste fem åren och hamnade 2008 på runt 300 000 kronor. En satsning som lönar sig för Enköpings kommun, menar Jörgen Norman:
- Enköpings skattebetalare tjänar ju på om ungdomarna går kvar på Westerlundska gymnasiet.

Tierps kommun har i flera år legat på runt 300 000 kronor i marknadsföring för sitt gymnasium, Högbergsskolan. Men det gångna året översteg man 400 000 kronor. Och det är framför allt de privatdrivna skolorna i Uppsala som Högbergsskolan konkurrerar med, säger biträdande rektor Anders Eklund:
- Några kommer ju tillbaka efter några månader, och kan vi upplysa dem från början om de inte behöver försöka på friskolorna så hoppas vi att de ska slippa byta skola under en termin. Man kan börja här där det är bäst, säger han.

Mårten Nilsson
marten.nilsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".