Mötet verkar gå som på räls. Foto August Bergkvist /Sr Uppland

Järnväg ska renoveras

I dag skrev en rad intressenter under en avsiktsförklaring för att rusta upp järnvägen mellan Örbyhus och Hargshamn. Däribland Banverket, Östhammars kommun och Dannemora Magnetit.

Syftet är att de framtida malmtransporterna från Dannemora Gruva, som öppnas 2010, ska gå med tåg till hamnen och därifrån med fartyg vidare i världen.

Jakob Spangenberg, centerpartistiskt kommunalråd i Östhammar, tror att en järnväg i gott skick kommer ge skjuts åt hela upplandskustens näringsliv.

- Den har stor betydelse för näringslivet i hela vår region, men naturligtvis för Dannemora och Österby i synnerhet, säger han.

Även Staffan Bennerdt, vd och koncernchef för Dannemora mineral, är glad över att järnvägen nu ska rustas upp.

- Från Dannemoras sida har vi propagerat i flera år för att det här ska ske.

Den aktuella järnvägen är i dag i ett ganska skruttigt skick. Dagens avsiktsförklaring är ett viktigt steg i riktning mot en upprustning. De formella besluten ska förhoppningsvis tas i sommar.

Östhammars kommun är redo att betala 5 miljoner, Dannemora Magnetit 10 miljoner och Banverket, där Minoo Aktharzand är generaldirektör, kan tänka sig att stå för 35 miljoner.

- Vi kommer att stå för 70 procent av finansieringen. Men vi är väldigt glada över att både Dannemora och Östhammars kommun har haft möjlighet att bidra, säger Minoo Aktharzand.

Banverket och de andra intressenterna har ytterligare en järnvägssatsning på 50-60 miljoner i bakfickan, men det först om några år.

Det handlar om att förnya signalsystemet från Örbyhus till Hargshamn och vidare till Hallstavik.

Den finansieringen är tänkt att ske genom brukaravgifter och där tänker Holmens pappersbruk i Hallstavik vara med och betala.

De kör redan i dag en hel del gods till och från hamnen.

En järnvägssatsning är bra ur både miljö- och trafiksäkerhetshänseende. Om gruvtransporterna skulle gå på väg skulle det bli väldigt många lastbilar, säger Staffan Bennert på Dannemora Magnetit.

- Under dagtid och in på kvällen skulle vi behöva skicka ungefär tio lastbilar i timmen från gruvan, under de tretton verksamhetsår som vi nu planerar. Nu blir det i stället troligtvis fyra tågset om dagen. Det innebär naturligtvis en oerhört förbättrad miljö totalt sett för regionen.

August Bergkvist
august.bergkvist@sr.se

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".