Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Få resor miljöklassade

Publicerat måndag 19 januari 2009 kl 07.43

Få av färdtjänstresorna i Uppsala körs med miljöklassade taxibilar.  Den belöning som kommuen sedan i höstas ger bolag som kör miljöklassat har gett en måttlig effekt.

Organisationen Gröna Bilister tycker att en stad av Uppsalas storlek borde kunna ställa högre krav i upphandlingsprocessen.  Mattias Goldmann är föreningens pressekreterare.
- Jag är förvånad att Uppsala ger extra ersättning istället för att rakt av säga ”det är klart ni ska köra miljötaxi”. Varför betala extra för något som borde vara självklart?

45 öre extra per kilometer och så förtur i beställnings- och dirigeringssystemet,det är kommunens morötter för att få taxibolagen att köra med miljöklassade bilar i färdtjänsttrafiken. För många andra kommuner, stora som små, är det i dag uteslutet att upphandla andra färdtjänstfordon än de som drivs med exempelvis biogas och etanol. Det har lett till att det finns många miljöklassade taxibilar på de orterna.

Av de 300 taxifordon som har ett färdtjänstavtal med Uppsala kommun är i dag bara 40 miljöbilar. Organisationer som Naturskyddsföreningen och Gröna Bilister tycker att Uppsala borde satt ned foten och ställt tuffare krav i sin upphandling.

Det hade inte fungerat säger kommunens färdtjänstchef Lena Lantz som svar på kritiken.
- Jag önskar vi kunde vara det, men hade vi gjort det hade vi inte haft mer än knappt 40 stycken.

Mattias Goldmann på Gröna Bilister tycker att kommunen agerar fegt.
- Det är fullständigt strunprat från Uppsala kommuns sida. Uppsala är Sveriges fjärde största stad, många mindre kommuner har visat att man kan begära miljötaxi rakt av när man upphandlar skolskjuts och färdtjänst.

Färdtjänstchefen Lena Lantz har stora förhoppningar på Arlanda. Den dagen flygplatsen bara kommer tillåta miljötaxibilar då kommer taxibolagen i Uppsala köpa in betydligt fler miljöbilar vilket i sin tur kommer påverka färdtjänsten i positiv riktning. Förra årets upphandling var den första på mycket länge. Lena Lantz säger att man framöver kommer att stegra kraven men att man måste ta det makligt så att till exempel taxinäringen hinner med att investera i nya fordon.
- Vi måste tänka på kommunen, men vi måste även tänka på leverantören.

August Bergkvist
august.bergkvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".