Tätt personalbyte oroar

Nästan varannan de drygt 1500 hemtjänstanvändare som deltagit i kommuens brukarundersökning tycker att personalomsättningen inom hemtjänsten är för stor.

Yvonne Bispfors är områdeschef för den kommunala hemtjänsten i Uppsala, och hon säger att man arbetar för göra hemtjänsten bättre:

- Det vi jobbar väldigt mycket med nu är kontaktmannaskapet, att den kontaktperson som den enskilde kommer i kontakt med, är den person som är där så ofta som möjligt. Sen måste vi också bli bättre på att vara tydliga med de förväntningar man kan ha. Har man hjälp många gånger per dag så får man hjälp av många per dag. Vi har en låg personalomsättning.

Tror du många upplever att de behöver träffa många nya männisor just för att de arbetar i skift?

- Så är det ju, och det som är allra viktigast då är ju att utgå från den enskilda, vad är viktigast för just den, säger Yvonne Bispfors.  

Catrine Reth
catrine.reth@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".