1 av 2
Öregrund
2 av 2
Erik Jorlin

Satsning på Roslagen

Roslagskusten ska bli turisternas nya favoritdestination. Det är målet när kommunerna längs Roslagskusten stärker sitt samarbete.

Ulf Andersson är näringslivschef och ansvarar för turistfrågor på Östhammars kommun. 
- Det vi arbetar med är att försöka placera Roslagen bland de fem mest attraktiva destinationerna i Sverige.

Vallonbruk, medeltida kyrkor, caféer och havsvikar. Att turisterna gillar Roslagen råder det ingen tvekan om, två miljarder kronor omsatte turistnäringen i området förra året.

Inför årets säsong tar Östhammar, Norrtälje, Österåker och Vaxholm i mer än någonsin. En turistchef ska anställas, Roslagen ska marknadsföras offensivt på olika resemässor och flera gemensamma sommarevenemang är på gång.

På Drottninggatan tycker både butiksägare och östhammarsbor att kommunen är på rätt väg, men att förutsättningarna för att bygden ska bli en riktig turistmagnet kunde vara bättre. Erik Jorlin, säljer barnkläder. Utan turisterna skulle han inte kunna driva sin butik.
- För oss är det jätteviktigt med turister. Det ska bli spännande att se hur de lyckas med det här, säger han.

Siljan, Åre, Gotland och Stockhol, det är Roslagsturismens främsta konkurrenter och förebilder. Men Ulf Andersson på kommunen tycker inte att Roslagsturismen spänner bågen för högt.
- När man har ansvar för det varumärket tror jag att man ska ha en hög ambitionsnivå.

August Bergkvist
august.bergkvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".