Pernilla Marklund och Carina Andersson på Tuna Backars förskola.

Förskolestressen ökar

Personalen på förskolorna är mer stressad och trivs sämre på jobbet i dag jämfört med för två år sedan. Barngrupperna har blivit större och mängden personal per barn mindre, visar en medarbetarenkät. 

Enkäten låter Uppsala kommun göra vartannat år. En av förskolorna som märkt av försämringarna är Tuna Backars förskola där Pernilla Marklund jobbar.

– Vi hinner inte med, vi hinner inte trösta. Jag jobbar på en småbarnsavdelning. I de här stora barngrupperna så hinner man inte med. Det är väldigt frustrerande. Man har ju en ambitionsnivå som inte hänger ihop med verkligheten, säger hon.

Enligt enkäten är det bara en tredjedel av personalen på Uppsalas förskolor som känner att de har någon ork kvar efter jobbet, en sämre situation mot hur det var för två år sedan. Men trots att barngrupperna ökat i storlek och personaltätheten blivit mindre så menar folkpartiets Fredrik Sjöberg, som är ordförande i nämnden för vård och bildning, att det snarare är oro som orsakat att personalen i dag mår sämre än för två år sedan.

– Sedan vi i alliansen tog över makten i kommunen 2006 har vi inlett en hel del förändringsarbete. Då uppstår oro, och när man känner att man inte kan påverka sin situation då uppstår ofta den här typen av negativa känslor, menar Fredrik Sjöberg (FP).

Men Pernilla Marklund och Carina Andersson på Tuna Backars förskola håller inte med.

– Nej, det är väl spännande med förändringar. Men inte till det sämre, det är ju självklart. Det är ju ingen som vill ha försämringar.

Enligt Fredrik Sjöberg är det nu upp till var och en av förskolorna att utifrån resultaten i enkäten själva jobba med hur de kan förbättra sin arbetsmiljö. För några mer pengar blir det inte enligt barn- och ungdomsnämndens ordförande, moderaten Cecilia Forss.

– Vi står nu inför minst två år med drastiskt minskade skatteintäkter, så att under de här närmaste två åren finns det inte utrymme för ökade resurser, säger Cecilia Forss (M).

– Då kan vi inte följa läroplanen i förskolan. Hur vi ska lösa det? Vi har åtgärdsförslag, men det finns inte pengar till det. Det är det som känns så tråkigt, säger Carina Andersson, förskollärare på Tuna Backars förskola i Uppsala. 

Jonas Ahlman
jonas.ahlman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".