Otillbörlig lånreklam

Konsumentverket kritiserar Uppsalaföretaget SMS-pengar Norden för marknadsföringen av snabba SMS-lån på nätet.

Det är företagets marknadsföring på internet under rubriken ”Mikrolån på 10 minuter” som kritiseras.

Konsumentverket framhåller att marknadsföring av krediter ska vara återhållsam och måttfull och gör bedömningen att Uppsalaföretagets marknadsföring på internet, som är fokuserad på just snabbheten, kan påverka konsumentens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut.

Därför menar konsumentverket att marknadsföringen strider mot god marknadsföringssed och är att anse som otillbörlig, enligt marknadsföringslagen.

Efter kritiken säger Kjell Tillstrand, en av de personer som driver SMS-pengar Norden, att företaget ska ta bort reklamen.

Mårten Nilsson
marten.nilsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".