1 av 2
2 av 2

Näringslivsvinster av civilflyg kan dröja

Det kommer sannolikt att dröja länge innan de positiva näringslivseffekterna av en eventuell civilflygplats på Ärna i Uppsala märks av.

På Stockholm Skavsta utanför Nyköping har det bedrivits lågprisflyg i över tio år men några större nyetableringar av företag har det inte blivit, det berättar Ann-Margreth Karlsson, näringslivschef på Nyköpings kommun.

- När passagerarantalet kommer över 2,5 miljoner, då börjar även etableringarna att komma in. Och vi ligger i dag nästan på exakt 2,5 miljoner, så vi har inte sett det här inflödet av etableringar ännu.

I Sverige finns i dag tre gamla militärflygplatser som med tiden blivit civila med lågpristrafik som specialitet - Stockholm Skavsta utanför Nyköping, Göteborg City Airport och Stockholm Västerås.

1997 började lågprisjätten Ryanair flyga till och från Skavsta och det har gett näringslivet runt Nyköping en rejäl kick.

Men alla förväntningar har inte infriats. Förutom att det än så länge inte blivit så många nyetableringar av företag så har det inte alls skapats så många jobb som kalkylerna sa.

För dem som nyttjar Skavsta är flygplatsen oftast bara en länk i en längre resa. Restaurang- och hotellnäringen har märkt av en ökning men de stora turistmassorna som kommunen hoppades på har uteblivit.

- Vi har gått in med åtgärder. För drygt ett år sedan tecknade vi ett marknadsföringsavtal med Ryanair, som gör att när du bokar en resa till Stockholm Skavsta, så kommer det direkt upp information på skärmen om Nyköping. Den satsningen tror vi på.

Skavstas civila utveckling skedde till en början i kommunal ägo. Nu äger kommunen knappt tio procent - resten innehas av ett spanskt bolag som äger en rad flygplatser runtom i världen.

Om Ärna blir en civilflygplats så kommer Mälardalsområdet, inklusive de statligt drivna Stockholmsflygplatserna Arlanda och Bromma, att ha fem flygplatser varav tre inriktade på lågprisflyg. Redan idag dras kommunägda Stockholm Västerås med ekonomiska problem.

Näringslivschefen i Nyköping Ann-Margreth Karlsson tror att marknaden är för liten och tycker inte att lågprisflyg på Ärna är någon bra idé.

- Det vore olyckligt om man gjorde det till en lågprisflygplats, jag tror inte att det finns en marknad för flera flygplatser, som ligger så pass nära varandra, säger Ann-Margreth Karlsson.

August Bergkvist
august.bergkvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista