1 av 2
2 av 2
Frida Åberg, printchef Karat

Gratis ingen motsättning

I dag kommer första numret av den lokala nyhetstidningen 18 minuter. Gratistidningen ges ut av Upsala Nya Tidning som är hårt märkta av finanskrisen.
Dan Lannerö är VD på UNT.

– Det gäller att inte bara bromsa utan man måste kunna våga gasa också samtidigt. Vi ser inte på något sätt en motsättnig i det här, säger Dan Lannerö.

Satsningen sker samtidigt som UNT genomgår ett stålbad på grund av lågkonjunkturen - vikande annonsförsäljning och färre prenumeranter har lett till att bolaget ska banta 30 tjänster.

Med en upplaga på bortåt 20.000 exemplar måndag till fredag vill UNT nå nya målgrupper.

Tidningarna kommer att finnas på UL:s länsbussar och tåg samt i ställ ute på stan.

– Vi vet att vi når väldigt många av Uppsala och Upplands befolkning genom UNT, men inte riktigt alla. Då räknar vi med att vi med att genom den här tidningen kunna komplettera UNT så att vi får en ännu bättre räckvid och det är det våra annonsörer behöver.

Rikstidningen Metro är idag ledande i gratistidningsbranschen, som är rätt så tuff. Runtom i landet har det under åren startats lokala gratistidningar med blandad framgång. Så sent som för ett år sen tvingades Aftonbladet lägga ned Punkt.SE som gavs ut i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Dagspressannonser säljs i huvudsak på två vis - dels genom tidningarnas egna försäljare, dels genom mediabyrårer.

Frida Åberg är printchef på mediabyrån Karat. Hon tror på gratistidningar som koncept och tycker UNT:s drag är smart. Samtidigt höjer hon ett varningens finger för att att UNT riskerar att stjäla såväl annonsörer som läsare från sig själva med den nya tidningen.
– Är man störst på sin marknad så är det väldigt stor risk att man kanibaliserar. Huvudrisken är förstås att man får avhoppare. Lyckas man väldigt väl med gratistidningen och gör en väldigt bra produkt så kanske man tycker att det räcker med den, att det duger och att man och kanske kompletterar med att läsa UNT på nätet, säger Frida Åberg.

18 minuters redaktion kommer bestå av tre personer. UNT-chefen Dan Lannerö räknar med att den nya tidning snabbt kommer att gå med vinst.

Han ser inga risker med att huvudtidningn kommer tappa prenumeranter till förmån för gratistidningen, det handlar om två skilda publikationer med olika målgrupper, menar han.

– Ja, det är klart att det blir inte den typen av bred bevakning som en tidning av UNT:s karaktär. Det blir nedslag i olika aktuella händelser. Ska man ta del av UNT:s rika innehåll då får man fortsätta att prenumerera på tidningen och det tror vi absolut att de flesta kommer att göra, säger Dan Lannerö, VD på UNT.

Journalistfacket på UNT välkomnar gratistidningen, säger ordföranden Johannes Nesser i en kommentar.

August Bergkvist
august.bergkvist@sr.se

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".