"Sniken resegaranti"

Beskedet om SJ:s försämrade resegaranti har inte lett till några muntra miner bland Uppsalas pendlare.

Sniket, säger flera av de pendlare som Upplandsnytt pratat med. De luttrade pendlarna på centralen i Uppsala reagerar på det som Ekot berättade om i går, att SJ i höst ändrar sitt ersättningssystem.

I dag kan försenade resenärer få tillbaka hela biljettkostnaden i form av värdebevis som kan användas till nya tågbiljetter. Men från oktober blir ersättningen bara 25-50 procent av biljettkostnaden, då i kontanter. Och förseningar under en timme kommer överhuvudtaget inte att ersättas.

Förändringen sker när SJ anpassar sig till ett nytt EU-direktiv och lägger sig på direktivets miniminivåer.

Ulf Dahlin är presschef På SJ.

- Vi jobbar jättehårt för att öka punktligheten och det gör vi tillsammans med Banverket. Just Uppsalapendeln hade i maj 96 procents punktlighet.

Det låter som att ni kommer att få utrymme att slarva riktigt ordentligt med sena ankomster bara ni håller under en timme?

- Det är självklart inte så vi har tänkt, speciellt inte nu när marknaden blir konkurrensutsatt och man kommer att kunna jämföra tågbolag med varandra, säger Ulf Dahlin.  

Upplandsnytt
upplandsnytt@sr.se