Ingen gratisparkering för miljöbilar

Flera kommuner i Sverige har infört fri parkering för miljöbilar som ett sätt att minska avgaserna i innerstaden. Resultaten har varit lyckade. Men i Uppsala är intresset svalt.
Det största partiet i kommunen, socialdemokraterna, anser att det är viktigare att satsa på busstrafiken. Hilde Klasson är socialdemokratisk ordförande gatu- och trafiknämnden. - Det är väl bra med miljöbilar, men frågan är om vi ska lägga energi på den här idén. Det är väl bättre om folk lämnar bilen hemma istället. Miljöbilar ger bättre luft Miljöpartiet i Uppsala vill införa fri parkering för bilar som drivs med etanol, biogas eller är så kallade elhybrider. Syftet är att minska antalet bensin och dieselbilar i stan och ge bättre luft. Till exempel i Göteborg stad rullar i dag cirka 3 000 miljöfordon. Där innebär den fria parkeringen att man förlorar intäkter på mellan tre och fem miljoner kronor per år. Hur mycket det här skulle innebära för Uppsala i intäktsbortfall finns ingen beräkning på, men socialdemokraten Hilde Klasson anser att man istället för att införa friparkering borde folk lämna bilen hemma helt och hållet.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".