Hastighet sänks till 80

Från den 10 november ändras hastighetsgränserna på ett stort antal vägar i Uppsala län. Det handlar till största delen om sänkningar.
Hur ser du på att Vägverket ändrar hastighetsgränserna? Skriv här nedan:

Framförallt handlar det om vägar som får sänkt hastighet från 90 till 80 km/timmen. Sänkningarna görs enligt Vägverket för att anpassa hastigheten till vägarnas trafiksäkerhetsstandard.

− Syftet med översynen är att rädda liv genom att anpassa hastighetsgränserna till vägarnas standard. Hastigheten är helt avgörande för konsekvenserna av en olycka, säger Mats Johannesson, ställföreträdande vägdirektör Vägverket Region Mälardalen i ett pressmeddelande.

Stefan Tykesson på Vägverket Region Mälardalen menar att hastighetssänkningarna är bra även ur ett miljöperspektiv.

– Genom att vi sänker hastigheten sänker vi även koldioxidutsläppen, säger han.

Bland de vägar som får hastigheten sänkt från 90 till 80 finns delar av väg 282, 272, 273 och 290. En del av väg 55 får höjd hastighet, till 100 km i timmen.

Enligt Stefan Tykesson har hastighetssänkningarna stor betydelse för säkerheten, samtidigt som de har en mycket liten betydelse för restiden.

– Rent matematiskt är det så. Om man sänker hastigheten från 90 till 80 km i timmen, då ökar det restiden med 50 sekunder på en mil. Det är en väldigt marginell restidsökning, säger Stefan tykesson.

Bland de som brukar köra längs med länsväg 290, mellan Skyttorp och Österbybruk, där hastighetsgränsen nu sänks, går meningarna isär.

– Det är kanske inte så stort behov, jag tycker att vägen är ganska bra. Dessutom har de dubbelsträckat nästan hela vägen, så det finns väldigt få omköringsställen, vilket innebär att alla kör ännu fortare på de få sträckerna som finns med möjlighet att köra om, säger Nina Westerberg från Österbybruk.

Jag tycker det är bra, de kör så himla fort överallt. Där det är 90 där kör de kanske 120 eller 110 och det är ju inte riktigt, säger Gun Karlsson från Tierp.

– Jag hörde det där och tycker att det är ganska larvigt. Det där ska man kunna anpassa själv. Jag kör inte fortare än jag kan stanna. Man minskar respekten för hastighetsbegränsningarna om man håller på så här, säger Thorbjörn Irmsäter från Vigesbo.

August Bergkvist
august.bergkvist@sr.se

Katarina Wahlström
katarina.wahlström@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".