Äldreboendet Myrbergska gården på Geijersgatan i västra Uppsala. Foto: Mårten Nilsson/SR Uppland

99-åring medvetslös efter felmedicinering

En 99-årig kvinna från Uppsala vårdas medvetslös på Akademiska sjukhuset sedan hon av misstag fått starka mediciner på äldreboendet där hon bodde. Fortfarande efter fyra dygn ligger den 99-åriga kvinnan från Uppsala medvetslös, och det är osäkert om hon kommer att vakna upp igen.

– Min mormor fick den medicin som en annan boende skulle ha på natten, för epilepsi och starkt smärtstillande. Och det gjorde att hon blev djupt medvetslös, berättar dotterdottern.

Vad har hänt sen? Hur mår hon nu?

– Hon är djupt medvetslös. Hon har fått njurproblem, jag vet inte om det är njursvikt, och hon kan ha fått en hjärtinfarkt och hjärnblödning. Det är ingen som vet när hon vaknar och om hon vaknar.

Dotterdottern berättar att hennes mormor var pigg för sina 99 år och att hon bara brukade ta en medicin som var blodförtunnande. Ändå fick hon, berättar dotterdottern, av misstag tre mediciner i söndags kväll och starka sådana.

Händelsen inträffade på det kommunala äldreboendet Myrbergska gården på Geijersgatan. Christina Gustafsson är områdeschef för äldreboendena i Uppsala kommun:

– Det är en oerhört allvarlig avvikelse, som vi naturligtvis ser allvarligt på, och vi beklagar det som har hänt. Vi har påbörjat en utredning, det gjorde vi så fort vi upptäckte händelsen, säger Christina Gustafsson.

Hur felmedicineringen kunde ske ska nu utredningen ge svar på. När den är klar kommer beslut fattas om det ska göras en Lex Maria-anmälan, och då fattas också beslut om eventuella följder för den anställda som begick misstaget, enligt uppgifter till Upplandsnytt rör det sig om en anställd med stor erfarenhet.

– En sån här sak ska inte hända. Det vi gjort hittills är att delegeringen har dragits in för personen som gav medicinerna, säger Christina Gustafsson.

Hon får inte ge medicin nu?

– Nej, inte under utredningen.

Dotterdottern säger:

- Jag förstår inte hur man kan förväxla en patient med en annan på det här sättet och ge mormor tre andra mediciner i stället för en.

Hur har du tagit det som hänt?

- Det är klart att man blir jättechockad. Förmodligen kommer jag inte kunna prata med min mormor igen - så jag är jättechockad, avslutar dotterdottern.

Mårten Nilsson
marten.nilsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".