Fler tåg på Dalabanan

Dalabanan ska rustas för 810 miljoner kronor. Det ska leda till bland annat fler tåg och kortare restid på sträckan mellan Uppsala och Borlänge. Godstrafiken på banan väntas samtidigt kunna öka med 20 procent tack vare upprustningen.

Banverket, två regioner, en länsstyrelse och 14 kommuner har i dag skrivit under ett avtal om att tillsammans finansiera upprustningen av Dalabanan, som går mellan Dalarna och Västmanland, samt Uppsala och Stockholm.

Banverket räknar med att godstrafiken på banan kommer att kunna öka med 20 procent, tack vare åtgärderna. Dessutom öppnar de upp för entimmestrafik och kortare restid mellan Uppsala och Borlänge, samt utökad trafik mellan Sala och Uppsala.

Banverket kommer att stå för den största delen av kostnaderna, 260 miljoner kronor, men även så kallade brukaravgifter kommer att stå för en stor del av finansieringen, 250 miljoner kronor. Det innebär att en enkelresa mellan Borlänge och Stockholm kan bli 10-20 kronor dyrare.

– Med brukaravgifter får vi möjlighet att på ett snabbare och mer effektivt sätt delfinansiera en nödvändig investering. I och med detta kommer projektet att få stå modell för liknande finansieringslösningar i framtiden, skriver Banverkets generawldirektör Minoo Akhtarzand i ett pressmeddelande.

Arbetet på Dalabanan beräknas vara klart 2017.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista