Arlanda flygplats
Arlanda

Kollektivtrafiksatsning på Arlanda flygplats

Koldioxidutsläppen från bilar till och från Arlanda är den största miljöboven i flygplatsens kamp för att få ner de klimatpåverkande utsläppen. Nu vill LFV få fler av de anställda att åka kollektivtrafiken med hjälp av ett nytt kort.

 – Det finns ju många olika aktörer som transporterar våra anställda på flygplatsen. Arlanda Express, SL, UL och flygbussarna. Det vi försöker göra är att paketerera ihop det här för våra medarbetare, så att man får ett erbjudande, något som vi kallar "supererbjudande", eller superkort. Vi funderar också på att subventionera detta för våra egna anställda här ute på flygplatsen, så att det ökar attraktionsgraden att välja det kollektiva resandet till och från flygplatsen, säger Fredrik Jaresved, chef för hållbar utveckling och kvalitetssäkring på Luftfartsverket Arlanda.

I första hand handlar det alltså om Luftfartsverkets 800-900 anställda som ska kunna få ta del av detta erbjudande, och det redan i början av 2010. Det finns också planer på att utöka antalet busslinjer och tågförbindelser. Men ett enda superkort är på kort sikt inte möjligt.

 – Om vi nu på kort sikt ska försöka få fram ett sånt här erbjudande till våra anställda så måste vi nog räkna med att man får flera kort. Det beror på att man har olika system på de här företagen, så det blir väldigt svårt att få ihop till ett enda kort, tyvärr, säger Fredrik Jaresved.

Ali Parsa arbetar på Luftfartsverket och han kör alltid bil till jobbet. Han är ändå positiv till det nya erbjudandet.

 – Jag önskar att jag kunde utnyttja det, men eftersom jag bor som jag gör idag, ganska illa till i förhållande till Arlanda, så kommer jag tyvärr inte att kunna lämna bilen.

Vad tycker du annars om det här superpaketet?

 – Jättetrevligt" Jag tycker det är bra att man tar ett sånt här initiativ och hoppas att många nappar på det.

Maha Bouzeid jobbar på Luftfartsverket och åker idag kollektivt till jobbet.

 – Även om man i första hand vill att de som åker bil ska börja åka kollektivt så känns det ändå bra att de premierar oss som också/redan idag kollektivt, för att visa att vi gör det som är rätt, för miljön.

Det arbetar så många som 15 000 på Stockholm-Arlanda, inom 250 olika företag, och förhoppningen är att detta erbjudande kan spridas även till dessa.

 – Ja, det har blivit mer och mer aktuellt med att hitta smarta lösningar att få sina anställda till och från flygplatsen, lösningar som också är miljövänliga.


Carina Lindskog
upplandsnytt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".