Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Klagomål på barncancervård

Publicerat måndag 9 november 2009 kl 06.07

Dålig och motsägande information, läkare som inte lyssnar och oförstående personal. Den kritiken kommer från flera föräldrar som varit i kontakt med barnonkologin på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Kickis son fick en hjärntumör och hon känner att det är mer än sjukdomen som hennes familj får kämpa mot.

 – Man ska kunna lita på sin läkare, jag ska ju kunna känna att jag kan lita på att han vet vad han gör och vad han säger och inte att det blir en annan sak från sköterskan, en annan sak från läkaren, en annan sak från undersköterskan, en annan sak från nattpersonalen.

Kicki är inte ensam. Upplandsnytt har kommit i kontakt med tre föräldrar, där berättelserna visserligen skiljer sig åt, men huvudkritiken är densamma - de får för lite information, för dålig information och olika information från olika personer. Det kan röra sig om alltifrån vad som ska hända under nästa möte eller vad barnen får och inte får äta, till medicindoser. Dessutom vittnas om dåligt bemötande under själva sjukdomsbeskedet.

En mamma, som vill vara anonym, berättar till exempel att hon fick besked om sin sons leukemi per telefon, och det när hon stod utanför sonens dagis. Föräldrarna upplever också att de inte alltid har fått det stöd de behöver, dels psykiskt men också med pappersarbete och kontakter med myndigheter, ren praktisk hjälp som ska erbjudas för att underlätta vardagen för föräldrarna.

 – Är du på sjukhuset flera månader, som vi har varit, någonstans så orkar man inte ta sig igenom, det är jättestort steg för oss att bara ta oss igenom en dag.

Men det finns även en annan sida av verksamheten. Kicki berättar om personal som gör sitt yttersta för att barn och föräldrar ska må bra. Men varför kan det inte alltid fungera så?

Johan Arvidson är tillförordnad verksamhetschef på barnonkologen. Han menar att det kan finnas flera anledningar till varför konflikter mellan föräldrar och personal uppstår. I bland på grund av att läkarna måste gå emot föräldrarnas önskemål för att kunna ge barnet bästa möjliga vård. När Upplandsnytt berättar för Johan Arvidson om kritiken som framkommit, blir han inte förvånad.

 – Nej, jag är inte förvånad, jag tycker att det är naturligt att det blir så och vår professionalism är inte hundraprocentig. Vi strävar, men det kan inte vara så i ett arbete mellan människa och människa.

En förälder berättade att hon fick besked om sin sons cancer via telefon, är det okej tycker du?

 – Absolut inte, om man inte har kommit överens innan att man vill ha det så fort som möjligt. Sådana överenskommelser kan man göra, annars har vi som rutin att kalla till ett mottagningsbesök.

Johan Arvidson påpekar att feedbacken från föräldrarna alltid diskuteras på flera olika nivåer inom verksamheten, och dessutom har det gjorts undersökningar som visar att merparten av föräldrarna är nöjda med vården.

 – Vi ska göra en ny undersökning, om det visar sig att att flera familjer är missnöjda när vi gör om den här undersökningen i mars 2010, då måste vi ju ta oss en ordentlig funderare.

Sarah Bruze
upplandsnytt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".