Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Just nu
Störningar i tv-sändningarna hos ComHem - 6500 kunder berörs

Hon fick rätt mot SEB

Publicerat tisdag 10 november 2009 kl 09.56
Lillie Clinell.

700.000 kronor. Så mycket får 89-åriga Lillie Clinell i Uppsala i en uppgörelse med SEB, efter att ha fått dålig rådgivning från banken i drygt tio år.

Lillie Clinells dotter fattade misstankar om att hennes mammas ekonomi inte sköttes på rätt sätt. När hon satte sig in i saken visade det sig att SEB hade placerat pengar i kapitalförsäkringar, varav flera hade slutat med stora förluster.

Dessutom visade det sig att en placering, som gjordes när Lillie Clinell var 85 år, var bunden på 20 år.

– Det är så otroligt, jag har väldigt svårt att smälta den summa jag har fått. Vad är 700,000 kronor? Det är så fruktansvärt att tänka sig några människor som jag har lita på har dragit det ifrån mig. Jag är besviken på människor helt enkelt.

Hur känns det nu när du har fått rätt?

– Jag känner sådan tacksamhet mot min dotter för att hon inte har gett upp, att hon har orkat. Hon har hittat så många fel och så många sätt som de har försökt komma undan.

Rikard Josefson är ställföreträdande kontorsrörelsechef på SEB. Han vill inte kommentera det enskilda fallet, men menar att det är mycket ovanligt att kunder ersätts, efter dåliga placeringar från bankens sida.

– Vi har en kvalitativt hög rådgivning med väldigt kompetenta rådgivare, men i de fall där våra kunder inte upplever att vi har levererat det kundvärde som finns, så hoppas vi att kunder hör av sig. Då gör vi en utredning på vad vi inte har levt upp till i de krav som vi ställer på oss själva och i vissa fall kompenserar vi kunderna, när vi inte har varit en bra bank, men det är ytterst ovanligt, säger han.

Vilket ansvar har rådgivarna?

– Vi har ett jätteansvar, att kunden är helt införstådd med vilka konsekvenser den affärslösning eller placering som kunden gör kan få, om börsen går upp eller ner. Framför allt med vilken risknivå kunden är villig att ha, säger Rikard Josefson.

Kina Pohjanen
kina.pohjanen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".