Vaccinkampanj på nätet

Unga är särskilt utsatta för den så kallade svininfluensan, men inte särskilt intresserade av att vaccinera sig. Nu ska Socialstyrelsen använda sig av bland annat Facebook för att försöka få unga att kavla upp ärmarna.

Den nya influensan har visat sig drabba unga hårdare än vanliga säsongsinfluensor. Samtidigt visar en undersökning från Skop, på uppdrag av Socialstyrelsen att intresset för att vaccinera sig är lägst i åldersgruppen 18-24 år.

2,000 slumpvis utvalda personer har deltagit i undersökningen. 58 procent i den aktuella åldersgruppen har uppgett att de tänker vaccinera sig, vilket är lägre än för hela befolkningen där siffran ligger på 65 procent.

För att locka fler unga till vaccinationsställena runtom i landet tänker nu Socialstyrelsen använda sig av ett nytt grep och har utvecklat en kampanj för sociala medier på Internet.

Kampanjen består av en webbsida där man kan berätta för andra att och varför man ska vaccinera sig. Då skapas ett särskilt märke som syns på personens profilsida på Facebook. Det ska också gå att lägga märket på sin blogg, hemsida och som signatur i e-post-meddelanden.

– Unga vuxna är ingen enhetlig grupp men vi vet att många använder Facebook och andra sociala medier. Därför vill vi pröva att nå dem den vägen, skriver Sara Johansson, kommunikationsstrateg på Socialstyrelsen i ett pressmeddelande.

Det är första gången Socialstyrelsen använder sig av sociala medier för att nå ut till allmänheten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".