1 av 2
2 av 2
Alexandra Lag

Svårt få rätt mot p-bolag

Bilister som är oense med parkeringsbolag om p-avgifter har mycket små chanser att få rätt. Det hävdar Uppsala kommuns konsumentrådgivning, dit många missnöjda bilister hör av sig för att klaga på p-bolagens agerande.

Ett aktuellt ärende gäller uppsalabon Alexandra Lag, som flera gånger krävts på pengar trots att hon redan hade betalat in avgiften för en felparkering till p-bolaget.

 – Jag blev förvånad att ett företag kan bete sig så här mot kunder.

Alexandra Lag parkerade fel på Sernanders väg i Uppsala i somras. Hon medgav felparkeringen och betalade in de 350 kronorna. Men hon råkade göra ett fel då hon betalade räkningen på Internet. Hon skrev fel s k OCR-nummer, alltså numret på räkningen, där råkade hon i stället skriva in parkeringsbolagets bankgironummer. Efter det har hon ringt ett antal samtal till p-bolaget och förklarat saken, hon har dessutom skaffat skriftligt intyg från banken om vad som skett och att pengarna faktiskt betalats in till bolaget - ändå har bolaget skickat nya inbetalningsblanketter med inkassokrav.

 – Man känner sig ganska ynklig som kund, för att man inte kan göra något annat än att låta det gå till kronofogden.

Nära ett halvt år har Alexandra Lag kämpat för att få rätt. På parkeringsbolaget, som är Uppsalaföretaget Parkia, säger vd:n Ulf Bellås att det felaktiga nummer som Alexandra Lag skrev råkade vara numret på en annan obetald faktura som tillhörde en annan person. Och Ulf Bellås säger att han trodde att även det ärendet gällde Alexandra Lag:

 – Vi trodde att hon hade ansvar för båda ärendena.

Hon har ju sagt att hon blandat samman numren...?

 – Ja, men den varianten är ju ovanlig...

May Strandberg, konsumentrådgivare på Uppsala kommun, som menar att när ett p-bolag och en bilist ställs mot varann så befinner sig bilisten i svårt underläge:

 – Det är ett starkt ord att säga att man är rättslös, men jag tycker att det borde finnas bättre klagomålsmöjligheter på det enskilda parkeringsbolaget, och sedan att man skulle kunna skapa en klagonämnd för de här frågorna.


Mårten Nilsson
marten.nilsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista