1 av 2
2 av 2
Gunnar Hammar, tågmästare och skyddsombud på SJ.

Tågvärdar hotas av ilskna resenärer

Vinterns störningar i tågtrafiken har inneburit en pressad arbetsmiljö för lokförare och tågvärdar. Många har blivit hotade av ilskna resenärer. Uppsala - Stockholm är den sträcka i landet som tågpersonalen upplever som allra besvärligast.

-För en vecka sedan var det en kollega som vart hotad med att han skulle bli styckad i småbitar om han inte fixade en sittplats i tåget åt en kund i ett fullsatt tåg. Vi har kollegor som absolut inte vill åka på uppsalabanan, berättar tågmästaren Gunnar Hammar som också är skyddsombud.

Tågpersonalen har både utbildning och vana i att hantera kritik och ilska från resenärer. Spotloskor i vredesmod och regelrätta hot är däremot svårare att tas med och flera tågvärdar har i vinter avbrytit sina pass efter hot av olika slag och somliga har också blivit sjukskrivna.
Att polisen kopplas in är sällsynt. Det sker bara när extremt stökiga resenärer måste avvisas från tåget. Personalen har inte befogenheter att handgripligen slänga av passagerare.

Bland väntande resenärer på Uppsala Central som Upplandsnytt råkat är det flera som märkt av vinterns störniningar, men att hota personalen tycker de inte är okej.

-Jag förstår att passagerarna är irriterade för de kommer för sent till skola och jobb, men att hota någon är aldrig acceptabelt, säger en kvinna på väg hem till Stockholm efter en dag på universitetet.

-För det första känner jag att det inte är tågpersonalens fel att tågen är försenade och våld är ju aldrig lösningen, säger en ung man på väg till Uppsalapendeln.

-Kritisera tycker jag man får göra hur mycket man vill, men att hota den personen är inte okej, säger en kvinna på väg ombord på Upptåget mot jobbet i Arlanda.

Uppsala och Uppsalapendeln står alltså inte högt i kurs hos tågpersonalen. Förutom att resenärerna vid störningar lätt tappar humöret är det avgångarna från Uppsala som får många tågvärdar att få ont i magen. Det handlar om resenärer som kommer i sista stund och försöker ta sig ombord trots tåget börjat rulla.

Tågmästaren Gunnar Hammar, som också är skyddsombud, tycker att SJ, Banverket och stationshusets ägare, Jernhusen, borde skaffa vakter tills det nya säkrare resecentrumet står klart.

-Man springer inte ombord på tåg när de börjat rulla. Man stoppar folk fysiskt på plattformen redan. Jag vet inte hur många olyckor vi har haft de senaste åren men det är alldeles för många, säger Gunnar Hammar.

August Bergkvist
august.bergkvist@sr.se 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".