Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
ENKÖPING

Hektiskt för snöröjare

1 av 3
2 av 3
Christer Karlberg, samordnare på Svevias övervakningscentral
3 av 3
Härifrån dirigeras plogarna i Svealand.

Det har varit en hektisk vinter för snöröjningen. De flesta fordonen som plogar, sandar och saltar i mellansverige dirigeras med hjälp av en övervakningscentral i utkanten av Enköping.

Drivor av snö och isklädda stuprör ramar in verandan till det röda hus där statliga Svevia, tidigare en del av Vägverket, huserar snöröjningens högsta kommando. Här vakas det dag som natt från hösten fram till vårkanten.

-Det är väl den mest snörika vintern på modern tid skulle jag vilja säga. Jag prata nyss med en äldre kollega. Han sa att det var något liknande 65 - 66, och det är ju några år sedan, säger Christer Karlberg. Han arbetar som samordnare på övervakningscentralen.

Hur tycker du att det har funkat på vägarna i vinter?

-Förvånansvärt bra med tanke på de problem vi ställts inför, säger Christer Karlberg.

Det blir en hel del telefonpratande för operatörerna på Svevias övervakningscentral i Enköping, med de företag som har Vägverkets och vissa kommuners uppdrag att hålla ordning på vägarna. Det handlar om flera hundra snöröjningsfordon. För att planera insatserna har personalen hjälp av telefoner, kartor och en hel radda dataskärma med diverse uppgifter.

-Vägyta, lufttemperatur, nederbörd, luftfuktighet, vind och så har vi kameror vi kan titta med också. Sen har vi prognoser och satellitbilder, vi har radar som visar snö och snömängd. Satelliterna visar moln. Sen har vi ju väderprognoser och kontakt med meteorolog så vi är välförsedda när det gäller den biten, förklarar Christer Karlberg.

Vilka väderförhållanden är mest jäkliga? 

-Jag skulle vilja säga drivsnön, när det driver igen på småvägarna. Med åtgärdstider på åtta timmar och den driver igen på en timme. Då blir det besvärligt och folk sätter sig fast. En annan sak är svarthalkan då en våt väg fryser. Svarthalkan ser man inte. Helt plötsligt är det bara blixthalt.



Saltning, sandning och plogning - det är övervaknings- centralens motmedel när vintern sätter in på allvar. Det gäller att ha koll på de olika områdenas egenheter - i Stockholmstrakten är det till exempel nästan omöjligt att skicka ut plogar dagtid på grund av den täta trafiken och i Närke gäller det att hålla extra koll på väglaget i de branta backarna på de större vägarna så inte lastbilarna och bussarna fastnar. Även om snön och halkan i grunden är det som gör att Christer och hans kollegor har nåt att göra finns här en längtan efter töväder. Under årets lite mer varmare månader har operatörerna på övervakningscentralen andra arbetsuppgifter inom Svevia. Flera är till exempel brovakter vid de öppningsbara broarna i Mälaren.

-Nu måste jag säga att jag faktiskt är trött på snön. Nu får det väl vara bra, säger Christer Karlberg och skrattar.

Även du längtar efter våren?

-Ja, visst gör jag det.

August Bergkvist
august.bergkvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".