Skolbussar med bälten - en framtidsvision

Trots ny lag kommer det dröja många år innan alla skolbarn på den uppländska landsbygden får åka skolbuss med säkerhetsbälte. Den nya lagen gäller bara för nya bussar som inte kör i stadstrafik. I dag är det bara var tredje buss som har säkerhetsbälte.

En rundringning som Upplandsnytt gjort visar att det bara är två kommuner i Uppsala län som ställer krav på att det ska finnas bälte i skolbussarna. Det är Enköping och Håbo. Men även där gäller bälteskravet bara de bussar som enbart kör skolbarn. Bussarna i linjetrafik - som även de skjutsar elever - har inte krav på bälte.

De övriga kommunerna Uppsala, Knivsta, Tierp, Älvkarleby och Östhammar ställer inte några bälteskrav alls. Av de bussar som trafikerar landsvägarna i Uppland i dag är det bara knappt en tredjedel som har bälte. Den nya lagen som kom vid årsskiftet innebär bara att helt nya bussar som kör landsvägstrafik ska vara utrustade med bälte, inte de som redan rullar ute på vägarna.

En buss som kör åt Upplands Lokaltrafik, UL, får vara upp till 12 år gammal, så det är först när vi närmar oss år 2016 som alla bussar på landsvägarna kommer att ha bälten. UL har i dag inte några planer på att kräva bälten av de bolag som får uppdraget att köra bussturerna.
Peter Eklund är trafikchef på UL

- Det är en diskussion som vi har, men den har aldrig kommit till utredningsstadiet.

I Västmanland har VL infört krav på bälten i sin egen busspark, men här har UL inte ens börjat räkna på vad prislappen skulle bli om man vill ha bälten i alla bussar...

- Vi har inte fått frågan,  säger Peter Eklund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".