Byte av elleverantör kan stå dig dyrt

Trots att elbolagen slåss om kunderna kan det kosta tusentals kronor att byta leverantör. I alla fall om du har en betalningsanmärkning.

Stefan Säfström har just flyttat från Rosersberg till Tobo nära Tierp. I samband med flytten ringde han till Vattenfall för att förnya familjens el-abonnemang. Avtalshandlingarna kom snart med posten.
-  Samtidigt hade de gjort en kreditupplysning och skickar ett inbetalningskort på 8000 kronor som jag ska betala som depositionsavgift, ifall jag vill ha dem som elleverantör. Jag blev förbannad.

Men du skulle ju få tillbaka pengarna?
-
Ja, men det är inga pengar som jag har att ligga ute med.

Det som ställde till det för Stefan var en obetald studieskuld, och att bara gå till ett annat bolag för att få el är ingen lätt uppgift, om man har en betalningsanmärkning. Det kan räcka med en skuld på hundra kronor.  

Fler än 21 000 personer i Uppsala län har betalningsanmärkningar, enligt registret på Upplysningscentralen. Lika många upplänningar kan alltså få svårt att byta elleverantör. I många fall avkrävs kunden förskott och depositioner som kan uppgå så mycket som niotusen kronor. Gert Honnér på Vattenfall förklarar policyn så här:
- Eftersom det är väldigt hårt reglererat när det gäller till exempel att stoppa en leverans för en elkund, det kan ta upp till tre månader, så är det viktigt för oss att vi har bra upplysningar på de kunder vi får, säger han.

Kontakta reportern
lisen.forsberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".