Motivet till läcka: "Att förbättra trafiken"

Uppdaterad 06.30

Den medarbetare på Upplands lokaltrafik som läckte information om den stora upphandlingen om regiontrafiken har kommit med en förklaring till UL om motivet till läckan.

Det är i ett e-postmeddelande till UL:s VD Malte Burwick, som Upplandsnytt tagit del av, som medarbetaren erkänner vad denne gjort. Medarbetaren skriver i mejlet att informationen läcktes till den ena parten, Nobina. Anledningen var att Nobinas upplägg var vida överlägset de andra två anbudsgivarnas, både när det gäller strategi för ökat resande samt biogasinfasning. Vidare skriver medarbetaren att denne är djupt olycklig över att ha satt UL i en sådan svår situation, men hoppas på VD:s förståelse:

"Malte, du vet hur oerhört engegerad jag är i detta jobbet och att jag inget hellre vill än att lägga mina krafter på att få till en bra kollektivtrafik i länet. Jag inser emellertid de allvarliga konsekvenser i det jag har gjort."

Och UL:s vd Malte Burwick säger alltså att han tror att det här är det verkliga motivet:
– Ja det tror jag. Jag har ingen anledning att misstänka något annat. Det är en person som är oerhört engagerad i kollektivtrafiken och vill ha bästa möjliga lösning här i länet.

Vi har sökt Nobina för en kommentar, men inte lyckats. I ett pressmeddelande säger däremot företaget att företaget fick information om att
"- Nobinas anbud ligger högt
- Den anbudsgivare som leder upphandlingen, Busslink, har en lösning som UL inte prioriterar. Nobina Sverige har även fått kännedom om att fler anbudsgivare kände till att Busslink lämnat ett prisaggressivt anbud."

Företaget tillägger också att de trots detta kom sist i anbudsgivningen.

Tidigare reagerade bussbolaget Kristian Larsson Busstrafik på att en anställd på Upplands Lokaltrafik läckt uppgifter under pågående upphandling.
– Jag tycker det är mycket beklagligt att sådant här kan förekomma, säger Håkan Larsson på bolaget Kristian Larsson Busstrafik.

De körde delar av trafiken i länet tidigare men förlorade en första upphandling - som han och andra mindre bolag nu kräver ska rivas upp.

– Vi känner oss väldigt oroliga för fortsättningen och även för första upphandlingen. Att något sådant här kan hända. Vi har varit förundrade över vissa saker, så vi blev inte förvånade när det uppdagades, säger Håkan Larsson.

Vad är det ni reagerat på?
– I den sista upphandlingen var det naturligtvis sänkningen av prisnivån som var väldigt konstig, säger Håkan Larsson.

Det handlar om en upphandling som rör jättebelopp, bortemot 4 miljarder kronor och ett avtal som skulle gälla dom närmaste tio åren. Efter den första anbudsrundan, då företaget Busslink hade lämnat in det lägsta anbudet, gjordes en andra anbudsrunda. Då lade företaget KR Trafik det lägsta budet. Efter detta framfördes misstankar om att Busslinks anbud skulle ha läckt ut till konkurrenterna, något som nu alltså visar sig stämma.

Och eftersom samma personer som gjorde den upphandlingen också gjorde en första upphandling om UL landsbygdstrafik - och den också vanns av KR Trafik - så kräver nu Håkan Larsson och andra mindre bolag som tidigare körde trafiken att den upphandlingen rivs upp.
– Vi kommer att gå vidare givetvis. Samma personer figurerade i den upphandlingen och det tycker jag räcker för att den ska rivas upp, säger Håkan Larsson på Kristian Larsson Busstrafik.

Alexander Gagliano

alexander.gagliano@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista