Dante Alba och Lies Sari visar upp sin produkt. Foto: Christine Odén / SR

Spindlar mot halka

Snart är halkan på vägarna här men nu är det förbjudet att köra med dubbade vinterdäck på Kungsgatan och några intillliggande gator i Uppsala. Det här har fått Uppsalabon Dante Alba och hans kollega Lias Sari att satsa på en produkt som de tror kan tilltala Uppsalabilisterna. Det handlar om en dubbad "spindel" att sätta på däcken.

– Som du ser liknar det en spindel och det är därför det på engelska kallas för Spikes Spider.

30 sekunder ska det ta att montera produkten Spikes spider på däcket enligt Dante Alba. Men då krävs att man redan satt dit adaptern som håller fast spindeln i fälgen. Det ser lite krångligt ut när de visar. På axlarna som sätts runt däcket sitter konformade dubbar, något färre och trubbigare än på vanliga dubbdäck.

Produkten tillverkas av ett schweiziskt företag och används redan i 17 länder enligt de svenska distributörerna. Nu är också Saab och Volvo intresserade av att ta in produkten i sitt sortiment säger de. Spindeln ska monteras på det hjulpar som driver bilen alltså fram på en framhjuldriven och bak på en bakhjuldriven bil.
– Den ska ses som ett komplement till friktionsdäck, säger Dante Alba. 

80 km i timmen är maxhastigtet. Eftersom spindeln räknas som en snökedja så är det troligt att den inte omfattas av kommunernas dubbdäcksförbud inte i dagsläget i alla fall. Dante Alba och Lias Sari hoppas därför att deras produkt ska slå nu när många kommuner liksom Uppsala inför dubbdäcksförbud på vissa gator.

Men hur schysst för miljön är det då att komma med en produkt som också har dubbar, men som kommer runt förbudet? Det är inga problem menar Dante Alba.
--Den är mer miljövänlig än vanliga dubbdäck, inte hundra procent men nästan, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".