Rad brister på flygmekanikerutbildningen

Första kullen med flygmekaniker på Fyrisskolan i Uppsala går ut om några veckor, men eleverna är missnöjda. Utbildningen är inte godkänd av Luftfartsinspektionen, vilket leder till en rad problem för eleverna.  

Fyrisskolan har länge försökt få utbildningen godkänd av luftfartsinspektionen och få ett så kallat JAR-147-cerifikat, som är en kvalitetsgaranti. Skolan måste få en handbok godkänd där utbildningen i minsta detalj är beskriven och det har man inte lycktas med.

Det finns tre skolor idag som har godkänd flygmekanikerutbildning, Linköping, Nyköping och Västerås.

För att Uppsalaeleverna nu ska få avsluta sin utbildning betalar Fyrisskolan för att lärare från Nyköping reser hit och håller i slutproven. 10 prov ska klaras av sista månaden.

Eleven Johan Söderberg är besviken.

- Det är ju värdelöst. De prov vi gjort tidigare räknas ju som helt värdelösa.

Många av de 17 eleverna är också oroliga för att behöva betala om de inte klarar alla proven på första försöket.

500 kronor per prov, plus 3. 100 kronor och också resan till Nyköping är vad det kommer kosta enligt eleverna och vid senaste provet var det bara 5 av 17 som klarade godkänt.

När fyrisskolan inte är godkänd innebär det att eleverna måste ha 3 års praktik i civil flygmiljö innan de kan ansöka som sitt personliga certifikat. Om skolan däremot hade varit godkänt hade praktiktiden istället bara varit 1 år.

Det här är något som skolledningen inte kände till. Stig Martinsson är bitrände rektor på Fyrisskolan:

- Det är ju inte bra för elverna att de behöver jobba extra tid innan de får ut sin certifiering. Vi borde ha vetat om det.

Skolan har i flera år försökt bli godkänd och det arbetet kommer fortsätta i höst. Ambitionen är att bli klar tills nästa kull ska gå ut.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista