Olika regler för byte av julklappar

1:13 min

I dagarna är det många som beger sig till affären för att försöka byta julklappar, men det är inte alltid det går. Enligt Peter Gustavsson, jurist på Konsumentverket ska man vara noggrann med att kontrollera butikens regler.

-- Har du handlat den i butik är det butikens regler som styr. Då kan man inte kräva att få byta eller få pengarna tillbaka. Har du köpt den på nätet eller av en dörrförsäljare så har du den lagstadgade ångerrätten på 14 dagar. Men efter 14 dagar kan man inte kräva någonting längre, förklarar Peter Gustavsson.

En vanlig missuppfattning som Konsumentverket råkar ut för att är man tror att man alltid har rätt att byta en vara, men så är det alltså inte.

Men något som du alltid har rätt till är att reklamera en vara som inte fungerar. Det är viktigt att skilja på begreppen garanti och reklamation.

– Garanti är ju någonting som konsumentlagstiftningen inte behandlar, utan det är vad vi kallar för ett enskilt åtagande ifrån företagets sida. De lovar någonting som de inte är skyldiga att lova enligt lagstiftningen.

Peter Gustavsson har ett tips för hur man undviker farorna med julklappshandeln.

– Väldigt ofta så är man ju snabb med att dra fram plånboken, då brukar vi säga tänk först och betala sen. Det är inte alltid så att man måste rusa iväg och köpa någonting jättesnabbt och sedan undersöka och fundera när man kommer hem, för då kan det vara för sent att ångra sig, säger Peter Gustavsson.

Vi gick ut och pratade med några återförsäljare i Uppsala om hur deras villkor ser ut. På Lindex har man exempelvis sju dagars öppet köp.

– De flesta är nöjda att det är öppet köp på reavaror. Det är inte alla som har det så de är nöjda med det att det är öppet köp.

På Åhléns har man samma villkor för reavaror som för ordinarie:

– Det är faktiskt många som blir ganska förvånade över att det är öppet köp och byte på rea.

Vi pratade också med några Uppsalabor som var ute och handlade på rean.

Vad är det du har handlat sa du? 

– Jag har fått en julklapp som jag inte riktigt var nöjd med så jag har bytt den och så köpte jag en annan som jag var mer nöjd med.

Var det på rea?

– Ja, det var på rea.

Vet du nu om du får byta den eller om det är öppet köp?

– Jag får nog inte byta den.

Anna-Greta Karlsson från Konsument Uppsala tycker att det låter som att Uppsalaborna har rätt bra koll:

– Det vi har noterat i alla år det är att vi får väldigt lite frågor efter jul om problem med julklappar eller köp på det sättet.

Vad tror du att det beror på?

– Ja, man kan ju hoppas att folk är kunniga på det de handlar, vi har det ganska lugnt.