Roland Back har slutat tågpendla.
Heby

Svårt att tågpendla efter ändringar

"Det går inte att arbetspendla"
1:59 min

Det har blivit nästan omöjligt att jobbpendla med tåg från Heby och Morgongåva till Uppsala sen tågtrafiken las om, tycker många resenärer på sträckan. Antalet avgångar har dragits ner kraftigt, och de turer som går har ändrats till tider som inte passar de flesta pendlare.

- Det går inte att arbetspendla, för man får inte ihop en åttatimmarsdag. Det går två tåg på morgonen, ett halv sex, då är man inne i Uppsala tio i sex, och sen går ett tio i åtta, då är man inne i Uppsala tio över åtta. Men de flesta börjar ju arbeta mellan sju och åtta på morgonen, så det är lite svårt att få ihop det där, säger Roland Back från Morgongåva, som själv nu gått över till att åka bil.

- Och sen går sista tåget hem klockan fem på eftermiddan, så det är väldigt svårt att få ihop det med de tider som finns i dag.

Är det inte drastiskt steg att ta att börja åka bil i stället?
- Det är mot min vilja som jag åker bil, men vi vill ju att tågtiderna ska passa normala arbetstider, säger Roland Back.

Till Uppsala central kommer inte Roland Back längre på morgnar och eftermiddagar, utan nu är det bil som gäller för honom. Visserligen tar det mer än dubbelt så lång tid som att åka tåg från Morgongåva, 45 minuter mot bara drygt 20 med tåg, men de nya avgångstiderna passar inte med hans arbetstider.

Förra månaden drogs tågtrafiken ner kraftigt på hela sträckan mellan Sala och Uppsala, från 12 dubbelturer till fyra, men det som gjort det så svårt att pendla är att avgångstiderna samtidigt ändrades så att man måste åka antingen mycket tidigt på morgonen eller relativt sent på morgonen för att ta sig till Uppsala. Det är SJ som kör tågen, men avgångstiderna har bestämts i samråd med Mälab, som är ett samarbetsorgan för länstrafikbolagen i Mälardalen. Mälabs vd Mårten Levin säger att det varit svårt att få till bättre avgångstider:

- Vi har nog försökt att få dem så attraktiva som möjligt, men det praktiska problemet är att det är ett enda tåg som kör den här sträckan, så det måste hinna åka tillbaka innan man kan ha nästa avgång, och då går det inte att köra tätare än så här, säger Mårten Levin.

Men på några års sikt finns hopp om förbättrad tågtrafik på sträckan, säger Upplands Lokaltrafiks informationschef Sture Jonsson:
- Ja, vår ambition är att så småningom ha en egen tågtrafik på sträckan från Sala-Heby-Morgongåva till Uppsala, säger Sture Jonsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".