Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
SOPHÄMTNING

Bättre att samla tunnorna

Uppdaterat fredag 4 februari 2011 kl 17.05
Publicerat fredag 4 februari 2011 kl 15.49
"Vi spyr ut mer avgaser och mer koldioxid"
(1:40 min)
Soptunnor på garageuppfart. Foto: Tina Halldén / SR

Det finns stora vinster för både miljön och säkerheten om soptunnorna på landsbygden samlades på gemensamma platser. Det menar sophämtaren Johan Mac Queen i Uppsala som förkovrat sig i saken.

– Vi kör nästan dubbelt så långt som postbilen gör för att nå samma abonnenter. Det betyder att vi spyr ut mer avgaser och mer koldioxid. Jag tror det är både ett miljöproblem och ett säkerhetsproblem för vi är ju inne och kör på väldigt trånga ställen och väldigt dåliga vägar.

Varje sophämtare tömmer dagligen hundratals sopkärl. Det skulle även underlätta sophämtarnas arbete om sopkärlen stod tillsammans. Det menar Micke Elvin som arbetar som transportledare hos en av Uppsala kommuns somhämtningsentreprenörer.
Han visar ett exempel på en samlingsplats för sopkärl i Björklinge och han hoppas på fler:

– Alla husägare här, i princip, har gått ihop och har containrar som de går till. Det finns inga sopkärl. Det är så här man skulle jobba, på det här sättet alltså. Det är helt optimalt.

Magnus Flodman som är miljöhandläggare på Gästrike återvinning, menar att en nackdel med uppsamlingsplatser för sopkärlen kan vara att sopsorteringen blir sämre.

– I de här gemensamma kärlen så finns det lite större risk att man är mer anonym och då görs inte sorteringen på riktigt lika bra sätt.

Men Michael Persson, som är avfallschef i Uppsala kommun, menar att det inte är ett så stort problem med sorteringen när det är de boende som ansvarar för uppsamlingsplatsen till skillnad från allmänna avfallsplatser. Han tycker att det är bra med samlingsplatser.

– Om kunderna vill gå ihop och ha gemensam hämtning så tycker vi det här är väldigt positivt, både ur ett miljöperspektiv och ett arbetsmiljöperspektiv där det blir färre kärl att dra.

Hur viktigt är det här tycker du?

– Jag ser att det är viktigt, samtidigt som när man pratar om miljöperspektivet så tror jag ändå att det är viktigare med miljökraven på fordonen, att de inte släpper ut mer än nödvändigt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".