Foto: August Bergkvist / SR

Elddop för SMS-tjänst

"Jag förstår också att de har väldigt mycket en sån här dag"
1:30 min

Upplands lokaltrafik startade häromdagen en sms-tjänst, som ska gå ut med meddelanden till resenärer om förseningar och störningar i kollektivtrafiken. Redan i går fick tjänsten sitt första riktiga test, då snövädret ställde till problem för framförallt busstrafiken i länet.

- Själva sms-utskicken har klaffat bra. Det som vi naturligtvis är beroende av och som vi se vi behöver trimma lite är att få in information från våra trafikutövare. Jag förstår också att de har väldigt mycket en sån här dag. Men för att vi ska kunna förmedla det här på ett bra sätt så behöver vi också få in bra information, säger Sture Jonsson som är informationschef på UL.

Har det skett många sådana missar?
- Jag vill inte kalla det för missar utan det är helt enkelt att belastningen varit så stor på morgonen på alla håll och kanter. Det har varit en del information som kommit lite sent till oss och då har den kommit sent ut till våra kunder också, vilket vi beklagar.

En resenär som prenumererar på den här tjänsten kan bestämmer själv vilka linjer han eller hon är intresserad av att få information om. På så sätt behöver inte resenärer i Bålsta få störningsinformation om bussarna i t ex Norduppland. Och kunderna kan också bestämma mellan vilka avgångs- och ankomsttider de vill ha störningsinformation kring när det gäller region- och stadsbussarna samt Upptåget. Hittills, två dagar efter sjösättning, är över 300 personer anslutna till den här tjänsten, som Sture Jonsson tror kommer bli eftertraktad:

- Det tror jag absolut. Vi vet att det är många som tycker att vår störningsinformation skulle behöva vara bättre. Och det är är ett sätt att tillmötesgå det önskemålet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".