Uppsalapendeln går med vinst för SJ

2:38 min

SJ:s ekonomi går som tåget. Förra året gick man med nästan 300 miljoner i vinst enligt årsredovisningen som presenteras nu i veckan. Och trots att SJ tidigare förnekat det så är även Uppsalapendeln en lönsam sträcka. Men hur stor vinsten är för den hårt kritiserade Uppsalapendeln vill de inte berätta.

– Uppsala-Stockholm är en lönsam sträcka liksom de flesta sträckor inom SJ är lönsamma, säger Johan Wadman, som är chef för SJ:s regiontrafik.

De senaste vintrarna har tärt på Uppsalapendelns ekonomi, men än så länge går den plus enligt Johan Wadman. Mer än så får vi inte veta med hänvisning till att SJ är ett aktiebolag.

I stadshuset, ett stenkast från resecentrum i Uppsala, sitter Gunnar Hedberg, moderat och kommunstyrelsens ordförande.

– Jag tror den går jättebra. Vi har ju jobbat för pendlarna från kommunens sida under väldigt många år. Vi har begärt fram siffror och det har man alltid förvägrat oss och sagt att den går med förlust och sådär, Men hade den gått med förlust hade man rimligen också redovisat det.

Med tanke på att SJ nu medger att linjen går med vinst, vad tycker du man kan kräva när det gäller turtäthet, platser på tågen och komfort?

– Jag tycker man kan ha höga krav.

SJ:s Johan Wadman hävdar att företaget gör vad man kan.

– Det är så trångt på spåret att vi nått kapacitetstaket. Vilket gör att även om vi satsar mer pengar på tågen så skulle nte det hjälpa särskilt mycket när vi har problem med växlar, kontaktledningar, signalfel och den totala trängseln in till Stockholm, säger han.

Vi har försökt ta reda på hur lönsam Uppsalapendeln egentligen är - och därför pratat med en rad bedömare och branschfolk. Men bilden är tvetydig. Vissa beskriver pendeln som en liten kassako för SJ, medan andra pekar på att dom tjänar mest på längre sträckor och X2000.

Och SJ själva vill alltså inte visa siffror. Förr om åren har SJ alltid sagt att Uppsalapendeln går back. Så sent som förra veckan när vi frågade SJ:s regionchef Jan Kyrk, hävdade han att sträckan går plus minus noll.

Och styrelseordföranden för SJ, moderaten Ulf Adelsohn höll med.

– Konkurrera och tjäna pengar det är ju de krav vi har. Men vi tjänar inga pengar på Uppsalapendeln. Absolut inte. Ingen sådan trafik lönar sig särskilt mycket. När det gäller pendlare så har de höga krav och låg betalningsvilja. Det gäller i hög grad också Uppsalapendeln. Mycket höga krav och låg betalningsvilja.

– Med ganska höga priser och gammalt vagnmateriel som inte är underhållet som det ska, skulle det sticka ganska mycket i ögonen på dem som betalar de här höga priserna om man sa att det gick för mycket i vinst. Det är väl också en trolig förklaring, säger Gunnar Hedberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista