Ingen vågar garantera bättre tågvinter

2:22 min

Under veckan granskar P4 Uppland situationen för länets många tågpendlare. Medan SJ tror sig kunna köra tågen rejält mycket bättre redan nästa vinter är Trafikverket tveksamma till om det blir nån väsentlig förbättring inom kort.

Johan Wadman, chef för SJ:s regiontrafik, medger att man var för sena med att beställa nya tåg, något som enligt SJ skulle ha lindrat kaoset i vinter:

– Målet är en punktlighet på mellan 90-95 procent på den här trafiken.

Det kan jämföras med att SJ:s punktlighet på Uppsalapendeln vintermånaderna under förra året var drygt 87 procent. Och då ska man komma ihåg att SJ aldrig räknar in inställda tåg i sin förseningsstatistik.

Gunnar Malm, Trafikverkets generaldirektör, är däremot skeptisk till om man kan se några större förbättringar till nästa vinter. Det tar längre tid att åtgärda den slitna rälsen än så och dessutom räcker inte pengarna, trots att man försöker effektivisera arbetet på Trafikverket, menar han:

– Att gå ut och lova att vi skulle ha någon väsentligt förbättrad situation nästa år, det vågar jag inte.

Hur mycket behöver ni?

- För att börja beta av underhållsskulden vi har nu och börja återställa systemet så behövs det i storleksordningen ytterligare 2-3 miljarder ytterligare per år ett antal år framöver.

Catharina Elmsäter Svärd (M), infrastrukturminister, varför ger ni inte Trafikverket tillräckligt med pengar?

– Det är inte så att jag bara tar emot det här och så händer ingenting. Förutom att regeringen har höjt upp anslagen jämfört med tidigare år, så har jag nu bett Trafikverket att återkomma och säga vad man kan göra under åren 2012-2015 till att börja med för att få mer robusthet, bättre underhåll och framförallt ökad kapacitet.

Något mer konkret svar är svårt att få från henne, men hon hävdar att Trafikverket får de resurser de behöver.

Anders Ygeman (S) ordförande i trafikutskottet, menar att regeringen satsar för lite på tågtrafiken.

– Vi är i behov av stora nya resurser och har en infrastrukturminister som säger att det inte kommer några nya pengar, säger han.

I dag rapporterade Upplandsnytt att SJ nu medger att Uppsalapendeln går med vinst, efter att förr envist hävdat motsatsen.

Borde det vara mindre avkastningskrav för att SJ ska kunna säkerställa bra underhåll och punktlighet?

– Det finns ju en diskussion mellan staten som ägare och SJ om hur man ska disponera sina pengar. Bland annat diskuterar man hur SJ ska kunna köpa in nya tåg, vilket de också gör nu, säger Catharina Elmsäter Svärd (M), infrastrukturminister.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista