Ingen succé för Uppsalas turistkort

Uppsalas turistkort har sålt dåligt i år. Efter bättre marknadsföring hade man från från Uppsala Tourisms sida hoppats på en fördubbling från i fjol, men nu ser det alltså ut som om försäljning till och med blir något sämre än förra året.

Några har det, andra inte. Turistkortet som Uppsala Tourism AB marknadsförde extra hårt i år. Extra affisher, radioreklam och annonser i tidningen skulle locka ungefär 3000 turister att köpa kortet, som bland annat ger rabatter i Uppsalabutiker, gratis resor på bussen och fritt inträde till museerna. Men i år verkar siffran snarare hamna på knappt hälften av det förväntade

Informationen verkar inte ha gått fram till alla och på Gustavianum så säger man att de flesta som visar upp kortet är svenska turister. De utländska turisterna verkar inte ta till sig informationen. I domkyrkans reception säger man att knappt 10 procent av de som besöker museet där, visar upp kortet. Turistkortet har kostat Uppsala Tourism en kvarts miljon, och det som inte täcker budget i brist på försäljning, får man gå in och täcka själva.

Anette Sjöberg som är turistbyråinformatör säger att att det kan beror på att marknadsföringen varit felriktad eller eller att kortet är felkonstruerat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".