Resenären Per-Erik Boberg. Foto: Kina Pohjanen/SR

Dyr upphandling sänker säkerheten

Resenär: ”Säker på att det blir mycket sämre”
2:54 min

Om en månad är det slut med säkerhetsbälten och luftkonditionering på en rad UL-bussar, mellan främst Uppsala och Enköping.

När Upplands lokaltrafiks upphandling av regionbusstrafiken havererade i höstas gjordes nämligen en tillfällig upphandling av den här trafiken, där kraven på säkerhet och komfort sänktes.

– Jag är säker på att vi får mycket sämre bussar, där det vi är vana vid i dag saknas. Säkerhetsbälten till oss och förarna, airconditioning, inte vinterdäck på vintern som är en säkerhetsgrej. Vi kommer fortsätta betala det vi gör i dag, men får tydligt sänkt standard på alltihop, och främst säkerhetsbiten. Det bekymrar mig riktigt mycket, säger Per-Erik Boberg.

25 bussar med säkerhetsbälten kommer ersättas av äldre bussar utan bälten från och med sommartidtabellens intåg den 13 juni och minst ett år framöver. Det i samband med att Nobina tar över efter KR Trafik som kör i dag.

Det är främst resenärerna på bussar och expressbussar som kör Uppsala- Enköping-Västerås som berörs. Drygt en miljon bussresor om året görs på den sträckan. Även några turer med buss 811 mot Öregrund och buss 848 mot Sala berörs.

– Dels ökar naturligtvis olycksrisken när det händer någonting. En annan stor risk är miljön, att folk slutar åka buss. Det pratas redan om att bilda bilpooler, att samåka och sådana saker. Vill man att folk ska åka buss gör man inte på det här sättet, säger resenären Per-Erik Boberg.

När upphandlingen av ULs regionbusstrafik stoppades i höstas efter att en anställd läckt känsliga uppgifter till anbudsgivaren Nobina, fick UL problem eftersom avtalen, som löper ut nu i sommar, inte fick förlängas ytterligare.

För att hålla trafiken flytande, gjordes en tillfällig upphandling med ett kort avtal på ett år. Enligt Sture Jonsson som är informationschef på UL, valde man för korttidsupphandlingen att inte ställa samma krav som i den ursprungliga upphandlingen - av kostnadsskäl.

– Det är ingen önskvärd situation för oss heller att få lov att lösa det på det här viset. Om vi skulle kräva nya bussar skulle det antingen bli orimligt dyrt eller så skulle ingen vara intresserad av att lägga bud.

Kraven som gäller i den här upphandlingen innebär att bussar som byggdes före 2004 inte behöver ha säkerhetsbälten, de saknar också airconditioning.

UL dabbade sig med upphandlingen och nu drabbas resenärerna?

– Ja det kan man säga om man ska dra ut effekten av det, att just i det här fallet har det haft den effekten.

Det finns uppenbarligen en oro hos resenärerna att det ska bli mindre säkert - vad har ni att säga till dem?

– Ja, jag tror att det är en känsla som många har. Visst, händer det en olycka så är det bättre att sitta fastspänd än lös, men enligt Vägverket och statistik som man har på det här området så är det det säkraste sättet att färdas på väg, som busspassagerare, oavsett om man har bälte eller inte, säger Sture Jonsson på UL.

Enligt UL ser det nu ut som att upphandlingen kommer att kunna genomföras så att allt är klart inför nästa års tidtabell, dvs från och med nästa sommar.

I och med en annan upphandling blir det totala antalet bussar med bälte fler från i sommar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".