Foto: Lars Pehrson / SvD / SCANPIX

Särskolebedömningar granskas

1:56 min

Uppsala kommun ska bli bättre på att göra bedömningar av vilka elever som ska gå i särskolan. Kommunen har tidigare brustit i det arbetet. En granskning som Upplandsnytt gjort och kommunens egen utredning visade att elever varit felplacerade.

Därför vill Barn och ungdomsnämnden nu gå igenom de utredningar som ligger till grund för de elever som går i särskolan idag. Moderat Cecilia Forss är ordförande i nämnden.
– Under de senaste två tre åren så är det ganska många elever som lämnat särskolan och gått över till den vanliga grundskolan och både i samband med det och i samband med den nya skollagen kände vi att vi ska gå igenom alla utredningar ordentligt för att vara säkra på att alla elever går på rätt skola.

Vad händer om ni märker att någon elev är felplacerad?
– Då måste man ta ett samtal med föräldrarna kring placeringen. Jag skulle ju önska att eleven då får gå över till den vanliga grundskolan. Bara för att man behöver extra hjälp betyder inte att man ska placeras i särskolan.

På torsdagen väntas barn- och ungdomsnämnden i Uppsala kommun besluta om att alla utredningar som gäller de elever som går i särskolan idag ska gås igenom och kvalitetssäkras, ett arbete som man tror kommer att ta ett läsår. Och det har funnits brister i kommunen placering av elever till särskolan. En granskning som Upplandsnytt gjorde för ungefär tre och ett halvt år sen visade att elever utan utvecklingsstörning felaktigt gått i Uppsalas särskolor.

Föräldrar vittnade också om att kommunen varit dålig på att informera dem om hur särskolan påverkar barnets framtida utveckling och hur den kan begränsa skolgången. Kommunen gjorde efter det en egen utredning som visade på liknande brister och Cecilia Forss (M) ordförande i barn- och ungdomsnämnden, säger att man sedan dess arbetat med att komma åt bristerna och att kvalitetssäkringen man nu vill göra är ett led i det. Det är också så att den nya skollagen, som började gälla den 1 juli, innebär skärpta krav och nya rutiner för den här typen av utredningar. Och Cecilia Forss tror att man i och med den här kvalitetssäkringen kommer att kunna hantera placering av elever till särskolan bättre i framtiden.
– Man får bättre dokumentation och man får också svar på standardfrågor och man kan göra ordentliga jämförelser.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista