Nobina vann bussavtal

3:37 min

Det blir bussbolaget Nobina som får uppdraget att köra stora delar av regionbusstrafiken de närmaste tio åren. Det står klart efter att UL Upplands lokaltrafik blivit klara med sin upphandling.

Det var två bolag som var med och tampades om det här kontraktet - Keolis och Nobina. Båda bolagen uppfyllde kraven, men Nobina vann på priset. Affären omfattar 170 bussar och ungefär 500 förare. Värdet uppgår till 490 miljoner kronor årligen. Till skillnad från tidigare avtal är det här till viss del provisionsbaserat. Ett system som Nobina redan idag arbetar efter tillsammans med SL i Roslagen.

- Vi är oerhört glada över att få fortsätta köra regiontrafiken i Uppland. Vi kommer nu att fördjupa samarbetet med UL, med fokus på ett fördubblat resande i kollektiv-trafiken. Eftersom det nya avtalet har en rörlig ersättning blir det en viktig gemensam målsättning att öka resandet och göra kollektivtrafiken ännu attraktivare för kunderna, säger Henrik Birath, marknadsdirektör på Nobina Sverige.

Det här är alltså den upphandling som UL gjort om efter skandalen då en anställd läckte uppgifter till en av anbudsgivarna under upphandlingen.
I väntan på att den skulle bli klar gjordes en tillfällig upphandling, med lägre krav på bussarnas standard och det uppdraget gick till Nobina.
I sommar har bolaget fått en hel del kritik från både resenär och UL för att bussarnas komfort och säkerhet inte hållt måttet. Det har bland annat handlat om trasig luftkonditionering och brist på säkerhetsbälten.

Inför trafikstarten nästa sommar kommer Nobina att behöva nyanställa förare för att klara uppdraget. Bolaget ska också köpa in 136 helt nya bussar. Fordonen kommer att drivas antingen med det rapsbaserade bränslet RME eller av biogas. På de längre pendlarlinjerna kommer Nobina att köra med dubbeldäckare eller särskilda komfortbussar.

- Den utdragna upphandlingsprocessen med ett tillfälligt avtal har varit en tung period både för våra kunder och våra medarbetare. Nu får vi helt andra förutsättningar att jobba långsiktigt för en bättre kollektivtrafik, med nya bussar och starkt fokus på nöjdare kunder, säger Nobinas Henrik Birath.

Det var inte länge sen som många som busspendlar på sträckan mellan Uppsala och Enköping klagade på gamla bussar med trasiga säten och bussfärder i bastuvärme. Men nu när Nobina har ett tio-årskontrakt så ska det investeras i nya bussar säger Henrik Birath:

- Det har ju varit jättesvårt att med det korta avtalet investera i nya bussar, men nu kommer det ju att finnas helt andra möjligheter, säger Henrik Birath.

När Nobina nu tagit hem kontraktet för att köra dom regionala bussarna i Uppland under tio års tid med start nästa år så ställs det också krav.
Krav på att det ska köpas in nya miljövänliga bussar, att det blir bättre komfort.
En nyhet är också att Nobina kommer att tjäna mer pengar ju fler passagerare det blir, något som är bra tycker Henrik Birath:

- Nu måste vi bevisa för resenärerna att vi är ett bra alternativ.

Nobina, som fram till 2009 hette Swebus, kör idag busstrafik på entrepenad i hela Norden. I Sverige har bolaget också ett eget linjenät av långfärdsbussar. 

Idag blev också upphandlingen av glesbygdstrafiken runt Enköping och trafiken i och runt Bålsta färdig. Det avtalet gick till SamBus, som är en sammanslutning av 28 bussbolag.

De andra bussbolagen i upphandlingsprocesserna har nur tio dagar på sig om de vill överklaga UL:s beslut.

Radioleaks

Att Upplandsnytt i början kunde berätta om att upphandlingen var klar, var tack vare ett tips till redaktionen, bland annat via den krypterade tjänsten Radioleaks.

Arne Bergsten Bussförare.

Nobina sköter det tillfälliga avtalet bra med bättre standard än vad avtalet säger. Med det nya avtalet där nya fordon krävs kommer allt att bli superbra.

Bakgrund om ULs upphandling

Det var förra sommaren det uppenbarades att en medarbetare på UL medvetet läckt uppgifter till en av anbudsgivarna, Nobina, i bolagets stora upphandling om regionbusstrafiken. Medarbetaren erkände och motivet ska ha varit att den anställde tyckte att Nobinas upplägg var bättre än de andra två anbudsgivarnas, både när det gäller strategi för ökat resande och biogasinfasning.

Avslöjandet av läckan ledde till att UL fick börja om med sin upphandling och till att bolaget stämts på hundratals miljoner av två av de bolag, KR trafik och Keolis, som tycker att de förlorat på hur UL skött ärendet. Samtidigt har en förundersökning inletts mot den person som läckte uppgifterna, som misstänks för brott mot sekretesslagen. Den undersökningen pågår fortfarande.

Att upphandlingen fick göras om har kostat UL pengar och bolaget fick också göra en kortare upphandling på ett år, under tiden som den nya gjordes om. Där ställdes, av kostnadsskäl, inte samma krav på bussarna som vid andra upphandlingar och under sommaren har bland annat bristande ventilation och avsaknad av bälten kritiserats av resenärer.

För ungefär en månad sedan stod det klart att UL:s vd Malte Burwick slutade med omedelbar verkan.

Martin Hult

Martin Hult. Foto: Thomas Artäng/SR

martin.hult@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista