Skutskär

Känner sig lurad av elbolag

1:32 min

82-åriga Ingegerd Söderström från Skutskär fick, mot sin vilja, sin elleverantör utbytt efter att ha pratat med en telefonförsäljare. Ingegerd tycker inte att försäljaren lyssnade när hon sa stopp.

-- Det går inte att med ord beskriva hur det känns. Man blir förbaskad och ledsen över att någon har tagit mitt namn och gjort det här mot mig. Jag kan gråta varje gång jag pratar om det, säger hon.

Försäljaren som ringde var enligt Ingegerd Söderström en mycket trevlig man som pratade mycket, som sa sig vara väl hemmastadd i Skutskär och som inte alls ville lyssna när Ingegerd sa att hon var helt nöjd med sitt gamla elbolag Vattenfall

-- Han pratade och pratade och jag sa nej tack till alla hans erbjudanden. Men jag svarade ja på frågor om vad jag hette, om var jag bodde och på frågan om jag ville ha mer information om elavtalen hemskickad.

Men Ingegerd Söderström fick aldrig någon information från Storuman energi att ta ställning till, bara ett besked att hon redan var kund och att hennes gamla elbolag Vattenfall skulle ta ut en avgift på närmare 900 när det avtalet sades upp.

– Det är beklagligt - visst vill vi ha kunder, men inte tvångsrekryterade kunder. Vi anlitar flera telecomföretag för vår försäljning och i det här fallet kan det ha varit så att de varit alltför ivriga att få en försäljning till stånd, säger han, säger Nils-Gunnar From, VD och ansvarig för Storumans energi.

Nils-Gunnar From säger också att han haft dålig kontroll på telefonförsäljarnas metoder:

- Vi tar regelbundet in bandupptagningar från försäljarnas telefonsamtal men kan inte kontrollera alla. Den här gången har jag brustit i det avseendet, säger han.

Reporter Tomas Groop, P4 Gävleborg