Kunder lurade av hälsokostföretag

Allt fler blir lurade av företag som kräver betalt utan att man beställt något. Företaget Naturex arbetar med telefonförsäljning av hälsokost, och har under året använt olagliga försäljningsmetoder. En av många som blivit lurade av företaget är Ulla Nilsson som bor strax norr om Enköping.

- De frågade om jag ville ha provexemplar på vinägerkapslar. Och när jag frågade vad det kostade så kostade det ingenting, berättar Ulla Nilsson. 

Men tillsammans med kapslarna kom också inbetalningskort, och sedan följde ytterligare en sändning, som om hon hade beställt. På konsumentverket har man fått in många anmälningar mot Naturex av folk som blivit utsatta för samma sak som Ulla. Marknadsföringslagen är tydlig; gratis betyder att det ska vara helt kostnadsfritt, alltså ingen fraktkostnad heller.

- Det blir vanligare och vanligare att företag via telefonförsäljning försöker ansluta konsumenter till olika avtal utan att konsumenten har gjort en beställning, säger Tord Petterssson, byråchef hos konsumentombudsmannen, KO.

Naturex skrev för några veckor sedan under ett avtal med KO om att de ska följa lagen. Trots det så fortsätter anmälningarna mot företaget att strömma in. Om det fortsätter kommer KO kräva Naturex på 200 000 kronor i böter.

Ulla kommer aldrig mer tro på att gratis verkligen betyder gratis.

- Från och med nu blir det nej tack från första stund.