Fraktfartyg. Foto: Hasse Holmberg/Scanpix.

Större och färre fartyg framöver

Sjöfartsverket: ”Större, billigare och mindre utsläpp”
1:50 min

I framtiden kommer fraktfartygen som går genom Mälaren till hamnarna i Västerås och Köping att blir färre men större. Sjöfartsverket håller just nu på och förbereder sin miljökonsekvensbeskrivning för en prövning mot miljöbestämmelserna. Och det här projektet kommer att kräva en del bottenmuddring, bland annat utanför Enköping.

– Ett område väster om Hjulstabron är bland annat ett område där vi vill mjuka upp i svängen. Det berättar Tage Edvardsson, projektchef på Sjöfartsverket.

Det är sammanlagt en halv miljon kubikmeter bottensediment som måste bort från sjöbottnarna. När fartygen blir större så måste också säkerhetsmarginalerna bli större. En sådan åtgärd är att säkra upp Hjulstabron med ett bättre påkörningsskydd i fall olyckan skulle vara framme. Ett par av de lotsar som arbetar i Mälaren har i vår kört datasimulerade turer för att se vad som behöver förändras längs sträckan - ett arbete som fortsäter i höst med mer avancerad teknik.

1,5 miljard kronor kostar hela projektet, inklusive en ombyggnad av slussen i Södertälje. Får Sjöfartsverket de klartecken som behövs så höjs maxlängden på mälarfartygen från 130 till 150 meter. Det här är något som är efterfrågats av både rederierna och den delen av näringslivet som använder sig av sjön för godstransporter.

– Det finns ju skalfördelar; man kan ta större laster vilket gör transporterna billigare och på det sättet förbättrar man näringslivet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".