Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

"Skolan klarar inte sitt uppdrag"

Forskare: ”Skolvalet försämrar resultaten i skolan”
1:56 min

Det är bekymmersamt att skolorna inte klarar att jämna ut skillnaderna mellan barn som har olika förutsättningar. Det säger Agneta Eriksson, rektor på Gränbyskolan i Uppsala efter Upplandsnytts rapportering om att elever som invandrat till Sverige fått sämre betyg än dom som är födda i Sverige, och att de som har lågutbildade föräldrar klarar sig ännu sämre.

- Skolan har ju som uppgift att jämna ut de skillnader elever har och forskningen visar att vi blir sämre på det, och det är bekymmersamt, säger hon.

- Vi måste ju försöka utjämna skillnaderna i förutsättningar så bra som vi kan.

Gränbyskolan är en skola där fler av barnen har utländsk bakgrund och föräldrar med låg utbildning än i kommunen i snitt. Hon säger att skolan jobbar med att ge mer hjälp åt de elever som har sämre möjligheter att få hjälp hemma och hon tror också att vilka förväntningar man har på barnen spelar en stor roll:

- Det har jättestor betydelse för den självbild elever har om de tror att de går i en dålig skola och det får skolan jobba med, men också hela samhället runtomkring.

Elevens egna förutsättningar spelar förstås stor roll för hur det går i skolan, men också vilka andra elever som finns i skolan spelar stor roll. Det säger Bo Malmberg, som är professor i kulturgeografi på Stockholms Universitet och som har forskat på det fria skolvalet. Hans forskning visar att valet lett till att priviligierade grupper väljer bort skolor där det finns många elever med utländsk bakgrund, föräldrar med socialbidrag och låg utbildningsnivå.  Han menar att det också påverkar resultaten i skolan.

- Sammansättningen av skolan spelar en allt större roll, så om du går in en skola med andra elever som också kanske kommer från låg utbildningsbakgrund så försämras dina resultat av det. Det gick bättre när man hade skolor som var blandade, där man hade elever med både hög och låg utbildningsbakgrund och olika etnisk bakgrund. Då fick vi jämnare resultat i skolan.

- År 2000 presterade Sverige väldigt bra om vi tittar i internationella undersökningar. Vi hade också en väldigt likvärdig skola. Det som hänt i Sverige de senaste tio åren är att skillnaderna mellan skolor har ökat och parallellt med det har resultaten överlag försämrats.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".