"Jämnt flöde av bedrägerier med bluff-fakturor"

"Man ska våga vara ganska tuff"
1:49 min

Ett skogsföretag i Skärplingeblev utsatt för bluff-faktura på 24 000. Mannen som ringde påstod sig först ringa från 118 118. Han sa att det uppländska skogsföretaget hade köpt en tjänst förra året och inte sagt upp den och därför nu var betalningsskyldigt. Men företagaren Solbritt Mattsson genomskådade bluffen och gick inte med på det. Hon fick ändå en faktura på halva beloppet.

– En man påstod sig ringa från 118 118 och det kände ju jag igen. Man blir så ställd, när man står mitt uppe i matlagningen och så ringer någon man ska argumentera emot. Sedan fick jag fakturan och har inte kunnat nå dem via telefon, berättar hon.

Svensk Handel publicerar en svart lista över bluff-företag. Per Gejier, säkerhetschef på Svensk Handel, berättar att den här typen av bluff-företagare är vanliga och ger rådet att hålla huvudet kallt och begära bevis på avtal och bestrida fakturor, precis som Solbritt Mattsson gjort.

– Grundregeln är att den som hävdar att det finns ett avtal är skyldig att bevisa det. Vet man att man inte beställt något ska man vara ganska trygg i att man kommer komma undan, säger Per Gejier.

– Det är ett jämnt och högt flöde av den här typen av bedrägerier, och vi tycker att det verkar rikta sig till småföretagare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".