Matthew Lesh (t v) från USA:s regering och professor Alain Kornhauser i Uppsalas provvagn för spårtaxi. Foto: Mårten Nilsson SR.
Uppsala

USA-delegation studerade spårtaxi

1:41 min

En amerikansk delegation besökte på lördagen Uppsala och provanläggningen för spårtaxi vid Rosendal. Besöket är en del i det samarbete som Uppsala har med staden San José om utvecklande av spårtaxisystem.

Professor Alain Kornhauser från Princeton-universitetet tyckte att Uppsala har speciella förutsättningar för att lösa ett av de problem som brukar nämnas i samband med spårtaxi, nämligen att den kräver stora ytor för spår som kanske inte uppfattas som särskilt vackra.

– Det finns ju massor med kreativitet här i Uppsala. Jag tror att det är sju eller åtta nobelpristagare som kommit från Uppsala, Dag Hammarskjöld kom från Uppsala - så, come on, ni kan vara kreativa här, ni kan klara det så att människor blir lika inspirerade av spårtaxianläggningen som när de ser slottet eller annan vacker arkitektur ni har här. Så jag tror det finns möjligheter, säger professor Alain Kornhauser.

Uppsala kommun har utsett en sträckning som är tänkt att bli den första spårtaxibanan i kommunen, från resecentrum via Strandbodkilen och Studenternas genom området vid Akademiska och vidare mot BMC och Rosendal. Matthew Lesh från USA:s transportministerium som också ingick i delegationen tror inte att det behöver dröja länge innan den anläggningen kan komma till stånd:

– Svårt att säga, men de verkar inställda på att komma i gång de allra närmaste åren, säger Matthew Lesh.

Och Centerpartiets kommunalråd Stefan Hanna ser också en chans att anläggningen kan stå klar om inte alltför många år:

– 2016, 2017, kanske. Jag tror att det kan ta 2-2,5 år för oss att bestämma om vi ska ha en sån här lösning i Uppsala eller inte, och sen sägs det att det inte tar mer än 3-3,5 år att bygga den, säger Stefan Hanna (C).

Och det blir inte för dyrt?

– Som vi ser det nu är det inte vi som kommer att ta risken, utan framför allt de fastighetsägare och markägare som finns i området och som kan tjäna på att anläggningen dras fram, säger Stefan Hanna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista