Börje Wennberg är landstingsråd i Uppsala län för Socialdemokraterna. Foto: Martin Hult/SR.

(S) kräver utredning av väntan på ambulans

"Jag blir djupt oroad"
2:21 min

Utred varför en del av de som behöver ambulans får vänta länge i telefon. Det kräver nu Socialdemokraterna vid Landstinget i Uppsala län. Enligt SOS Alarm fick en hjälpsökande vänta i över elva minuter i augusti i år innan den larmcentral som kan larma ut ambulanser i bland annat Uppsala län svarade.

– Jag blir djupt oroad när jag hör att man kan få vänta över tio minuter på att få ett svar. Det handlar om människor som är i stor nöd. Det finns ingen som har tid att vänta i tio minuter då, säger Börje Wennberg som är Socialdemokratisk landstingsråd i Uppsala.

Enligt SOS Alarm fick de under midsommarhelgen in samtal från hjälpsökande med blödningar, misstänkta hjärtfel och andningssvårigheter som fick vänta i länge i telefon. Det var för en del väntetid i 3-5 minuter innan Medhelp larmcentral svarade. Och en som fick vänta i 8 minuter och 18 sekunder.

Problemen fortsatte sen in i kvartal tre (juli, augusti och september) enligt SOS Alarms siffror med 71 samtal som fick vänta mer än två minuter. Med det längsta väntetiden på över elva minuter innan Medhelps larmcentral svarade.

Medhelp som larmar ut ambulanser i Sörmland, Västmanland, Gotland och Uppsala län säger att såna här långa väntetider inte har förekommit. Ord står mot ord. Socialdemokraterna vill utreda det. Men Moderaternas landstingsråd Erik Weiman som alltså företräder den styrande alliansen håller inte med.

– Det är väldigt lätt att göra utsagor av typen: "det här måste granskas noga". När det är så att detta är under ständigt mycket nogrann granskning och prövning. Men är det så att det finns otillbörligt långa väntetider då måste vi komma tillrätta med det.

Men ska Medhelp få frågan om det har förekommit långa svarstider och varför i så fall?

– Vi följer löpande svarstiderna från Medhelp, säger Erik Weiman (M).

Men den löpande kontrollen som görs är att Medhelp skickar månadsrapporter där det framgår hur många samtal som besvaras senare än 30 sekunder.

Hur vanligt det är med svarstider på flera minuter, eller om det förekommer att hjälpsökande som behöver ambulans får vänta i telefon ibland runt tio minuter som SOS Alarm säger, det är inget som Medhelp rapporterar till landstingen.

Men det vill Socialdemokraternas landstingsråd Börje Wennberg som är i opposition ha svar på:

– Jag tänkte inte en utredning som tar månader. Utan vi måste ha en kontakt med bolaget omedelbart. Jag kan inte tänka mig att bolaget säger att "så här ska det vara". De måste ha ett uppenbart intresse av att rätta till det här om de ska kunna behålla det viktiga uppdraget, säger Börje Wennberg (S).

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".